Gå til innhold
Annonse

Ervik Havfiske valgte Tyrkia da de skulle bygge to helt identiske båter til fiske i sør-ishavet.

Annonse

«Nordic Prince» og «Argos Georgia» er begge 54 meter lange og 13 meter brede. Designet av Marin Teknikk og bygget av Tersan-Shipyard i Tyrkia.

Dette er samme verftet som bygget M/S «Frøyanes» for selskapet i 2011, og Stig Tore Ervik skryter av det tyrkiske verftet.

- De leverer på tiden, og på budsjett, så vi er veldig fornøyd med jobben de har gjort for oss, sier han til Skipsrevyen.

Båtene er spesielt utrustet for å fiske i Sørishavet. Blant annet er skroget ekstra tykt. En vanlig båt har kanskje 10 mm stålplater, mens disse har 20 mm. I tillegg er det satt inn et ekstra spant mellom annethvert spant. Dette er på grunn av de tøffe forholdene der båtene skal jobbe.

- Vi går i is-farvann og bulben er spesielt tilpasset for å gå i is med 40 mm plater, forteller Ervik. Den fungerer nesten som en aksling der fremme som også kan knuse is fortsetter han.

Baugen er også bygget i stål. Ervik forteller at om den ikke har vært sterk nok så har de opplevd å få skader på blant annet skroget.

- Det er noen ekstreme forhold til tider i sørishavet, sier han.

Men hvorfor valgte dere å bygge to helt like båter?

- Det var jo for å spare noen kroner det da, sier en spøkefull Ervik før han forteller den egentlige årsaken.

- Vi skulle bytte ut to båter, og da det ble noen ledige lisenser i sørishavet søkte vi sammen med selskapet vi eier sammen med, Thomsongruppen, og fikk to av dem. Så nå er alle fire båtene i helårsdrift.

Selskapet skal fortsatt fiske med med de to andre båtene i rederiet, som ble bygget i 2001 og 1999, og fremdeles er i god stand.

Leverandørlisten på de nye båtene til Ervik Havfiske er full av norske navn. Lineutstyret er levert av Mustad, trustere er levert av Brunvoll, redningsbåtene kommer fra Viking og fabrikken er produsert av Westmek, for å nevne noen.

- Så det er ikke så stor forskjell på å bygge i Norge eller i Tyrkia. Det eneste forskjellen er hvem som sveiser skroget og setter sammen utstyret, avslutter Ervik.

Hoveddata

  • Navn:  «Nordic Prince» / «Argos Georgia»
  • Verft/bnr: Tersan Shipyard / 77 og 78
  • Rederi: Ervik Havfiske  
  • Lengde: 54 meter
  • Bredde: 13 meter
  • Motor: 1920 KW 4-takter MDO motor / Yanmar