Gå til innhold
«National Geographic Resolution» ble levert i slutten av september. Foto: Ulstein Group/Uavpic.com
«National Geographic Resolution» ble levert i slutten av september. Foto: Ulstein Group/Uavpic.com

Lindblad Expeditions Holdings, Inc.overtok  30. september overtatt «National Geographic Resolution»  fra Ulstein Verft. Ekspedisjonscruiseskipet er av typen CX104 og det er Ulstein Design & Solutions AS som står bak designet.

«National Geographic Resolution» har plass til 126 passasjerer, i tillegg til mannskapet. 

Ulstein sine designere har utviklet en topp moderne ekspedisjonsplattform for Lindblad der sikkerhet og komfort er vektlagt. 

Et grunnleggende designtrekk er X-BOW®-løsningen som rederiet spesielt etterspurte. Denne er drivstoffeffektiv og bedrer komforten om bord i møte med sjøen. 

Designet er prøvd ut på flere enn 100 offshoreskip, som jobber under tøffe forhold. Sikkerhet og komfort har vært vektlagt under utviklingen av skipet. 

Broen på det 124,4 meter lange fartøyet er i motsetning til på mange andre cruiseskip åpen for passasjerene når de måtte ønske. Der kan de se hvordan skipet blir manøvrert, eller hvor det er på vei. Fra broen kan man gå rett ut på dekk for å ta bilder. Det er også mange soner i forskipet hvor passasjerene kan se rett ned i vannlinjen i fronten, og observere hvordan skipet pløyer seg gjennom sjøen. 

Hoveddata: 

  • Navn: «National Geographic Resolution»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 316
  • Design: Ulstein Design & Solutions
  • Lengde: 124,4 meter
  • Bredde: 21 meter
  • Tonnasje: 12 300 
  • IMO-nummer: 9880685
  • Rederi: Lindblad Expeditions Holdings, Inc.
  • Motor: General Electric 2x 3150 kW, 2x 2250 kW fra VS Group
  • Thrustere: 2x 1000 kW fra Brunvoll
  • Azipod: ABB
  • Generatorer: ABB
  • Stabilisatorer: SKF Marine GmbH
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Fire Solutions
  • Livbåter: Palfinger Marine Safetyr AS
  • Landganger: Undertun AS

Lugarene på det «National Geographic Resolution» varierer i størrelse fra 13 kvadratmeter til de 40 kvadratmeter store suitene. De fleste lugarene har balkonger, med skyvedører fra dørk til tak. Dette gir fin utsikt og rikelig med naturlig lys. 

Fartøyet har isklasse PC5, som gjør at Lindblad kan starte opp polarsesongen tidligere, og kan gå lenge inn i de polare områdene. 

- Dette er et ekstraordinært skip, og jeg er stolt over å kunne holde fram veksten i flåten vår med eit nytt polarskip som er det fremste i sin klasse. Med «National Geographic Resolution»  og søsterskipet «National Geographic Endurance» , har vi her fått resultat som kombinerer det ypperste innen ekspedisjoner med utsøkt eleganse, sier Sven Lindblad, grunnleggeren av Lindblad og nåværende co-chair i styret.

- Vi er svært fornøyde med at Ulstein Verft har evnen å levere et polarskip til Lindblad på den kontraktsfestede leveringsdatoen. Det har vært et godt og tett samarbeid med Lindblad Expeditions, alle våre leverandører og partnere i prosjektgjennomføringen av dette flotte, nye polarskipet. Lindblad er en erfaren og innovativ reiseaktør, og bestemte seg tidlig for også å være en pionèr med å ta i bruk X-BOW i cruisesegmentet. Vi er takknemlige for tilliten som Lindblad har vist oss og gleder oss til å se tilbakemeldingene fra «National Geographic Resolution»  sine første turer, sier Cathrine Kristiseter Marti, konsernsjef i Ulstein.

«National Geographic Resolution» var også ett av tre fartøy som ble nominert til den prestisjefulle prisen Ship of The Year tidligere i år. 

Velvære

Spa- og treningsområdet inkluderer et yogarom, behandlingsrom, saunaer, et treningsrom og et avslapningsområde. I tillegg har skipet på toppdekket boblebad med glass i endeveggen for å gi uhindret utsikt bakover og to spektakulære glass-iglooer med seter dekket av reinsdyrskinn. Yogastudioet er plassert bak på dekk 8 og har store glass som gir passasjerene mulighet til å nyte naturen mens de holder på med yoga.

Der er fleire observasjonsdekk og observasjonsvinger for å gi passasjerene fantastisk utsikt, og også fra en vinkel utanfor skipssiden.

Løsningene er utviklet for å gi passasjerene varige minner som de ikke kan oppleve på andre skip.

 Interiørarbeidet er utført av R&M Ship Interior. Foto: Lindblad Expeditions
Interiørarbeidet er utført av R&M Ship Interior. Foto: Lindblad Expeditions

Utflukter utenfor skipet

Når en går av skipet, vil der være flere muligheter til å gjøre egne oppdaginger, også under havoverflaten. Skipet har en miniubåt som kan gå ned til 305 meters dybde.

Det er heile 14 gummibåter om bord som raskt og effektivt kan sette passasjerene i land på ellers utilgjengelige steder. Fartøyet har også et rikelig utvalg utstyr til ulike aktiviteter, blant annet langrennsski, kajakker og padlebrett, snorkleutstyr og våtdrakter.

Utstyr: 

Skipet er utstyrt med fire hovedmotorer fra General Electrics, levert av VMS Group, hver tilkoblet en generator fra ABB. To motorer er installert i hvert av de to motorhusene for redundans i henhold til sikker retur til havn (safe return to port). 

Hvert motorhus har en motor på 3 150 kW og en på 2 250 kW. 

Alle GE-motorer oppfyller også amerikanske EPA Tier 4-utslippsreguleringer, som begrenser utslipp av partikler i miljøet.

Fartøyet er utstyrt med to tunnelthrustere fra Brunvoll à 1000 kW, hver av dem med en diameter på 2 000 mm. Fartøyet er ikke utstyrt med hekkthruster, da det har tilstrekkelig manøvrerbarhet fra azipod propellene levert av ABB. 

Stabilisatorene er levert av SKF Marine GmbH. Landganger kommer fra Undertun AS. Livbåter, daviter og vinsjer kommer fra Palfinger Marine. Interiøret er levert av R&M Ship Interior. Glamox International står for belysningen om bord. Allweiler AS har stått for leveransen av pumper, mens ventiler kommer fra Ahlsell Norge. Toaletter og kloakkrenseanlegg kommer fra Jets Vacuum AS. 

Utvendige dører er levert av Libra Plast, mens vanntette dører kommer fra IMS Technologies. Hydroniq Coolers har levert rekkekjølerne. Heiser kommer fra Kone Elevators LTD.