Gå til innhold
Annonse
Det eksklusive cruiseskipet «National Geographic Endurance» er levert fra Ulstein Verft. Foto: Uavpic.com
Det eksklusive cruiseskipet «National Geographic Endurance» er levert fra Ulstein Verft. Foto: Uavpic.com

Ulstein verft har overlevert det nye cruisefartøyet «National Geographic Endurance» til rederiet Lindblad Expeditions Holdings, Inc. Med en høy isklasse kan skipet dra på turer til fjerntliggende områder. 

Annonse

Det er gått rundt to år fra brennestart til ferdig produkt for verft og rederi. Skipet er nå klart til å ta imot passasjerer, så snart koronakrisen er over og cruisenæringen kan vende tilbake til normalen.

Skroget ble bygget ved Crist verftet i Polen, før det ankom Ulsteinvik i april 2019 for ferdigstillelse ved Ulstein verft. 

«National Geographic Endurance» er designet av Ulstein Design & Solutions AS, med den karakteristiske og prisvinnende X-BOW®-løsningen. Dette fører til både mykere bevegelser i møtende sjø og bedre drivstoffeffektivitet.  X-BOW®-løsningen er også slik at man fra baugen kan se rett ned i sjøen, og oppleve dyrelivet i havet. 

Hoveddata:

  • Navn: «National Geographic Endurance»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 312
  • Design: Ulstein Design & Solutions
  • Lengde: 124,4 meter
  • Bredde: 21 meter
  • Tonnasje: 1250 
  • IMO-nummer: 9842554
  • Rederi: Lindblad Expeditions Holdings, Inc.
  • Motor: General Electric 2x 3150 kW, 2x 2250 kW fra VS Group
  • Thrustere: 2x 1000 kW fra Brunvoll
  • Azipod: ABB
  • Generatorer: ABB
  • Stabilisatorer: SKF Marine GmbH
  • Brannslukningsutstyr: Survitec Fire Solutions
  • Livbåter: Palfinger Marine Safetyr AS
  • Passasjerkapasitet: 260 

Designet er prøvd ut på flere enn 100 offshoreskip, som jobber under tøffe forhold. Sikkerhet og komfort har vært vektlagt under utviklingen av skipet. 

Høy isklasse

Det 124,4 meter lange skipet har som eneste ekspedisjonscruiseskip klassenotasjonen PC5 for polare turer. De utvidede tankene for drivstoff og vann gjør at «National Geographic Endurance» kan lengre turer til mer fjerntliggende områder. Samtidig er fartøyet utstyrt med nullfarts-stabilisatorer som gjør komforten best mulig når skipet stanser for å observere dyreliv, eller når passasjerene skal om bord i gummibåter for utflukter. 

Broen er i motsetning til på mange andre cruiseskip åpen for de 260 passasjerene når de måtte ønske. Der kan de se hvordan skipet blir manøvrert, eller hvor det er på vei. Fra broen kan man gå rett ut på dekk for å ta bilder. Det er også mange soner i forskipet hvor passasjerene kan se rett ned i vannlinjen i fronten, og observere hvordan skipet pløyer seg gjennom sjøen. 

Luksus og velvære

Lugarene på det «National Geographic Endurance» varierer i størrelse fra 13 kvadratmeter til de 40 kvadratmeter store suitene. De fleste lugarene har balkonger, med skyvedører fra dørk til tak. Dette gir fin utsikt og rikelig med naturlig lys. 

Skipet har en hovedrestaurant med navn Restaurant 270º, med vinduer fra dørk til tak. Dette gir passasjerene fin utsikt til omgivelsene. Det finnes også et utendørs grill- og bistroområde. I tillegg har fartøyet bar. 

For velvære er det bygget et yogastudio, behandlingsrom, sauna, treningsrom og avslappningsområder. 

Skipet er utstyrt med en miniubåt, som kan gå ned til 305 meters dybde. Det er videre 14 gummibåter som raskt og effektivt kan sette passasjerene i land på ellers utilgjengelige steder. Av annet utstyr kan nevnes kajakker, padlebrett, snorkleutstyr, våtdrakter og langrennski. 

Passasjerene kan spise med god utsikt fra Restaurant 270º. Foto: Oclin
Passasjerene kan spise med god utsikt fra Restaurant 270º. Foto: Oclin

Utstyr: 

Skipet er utstyrt med fire hovedmotorer fra General Electrics, levert av VMS Group, hver tilkoblet en generator fra ABB. To motorer er installert i hvert av de to motorhusene for redundans i henhold til sikker retur til havn (safe return to port). 

Hvert motorhus har en motor på 3 150 kW og en på 2 250 kW. 

Alle GE-motorer oppfyller også amerikanske EPA Tier 4-utslippsreguleringer, som begrenser utslipp av partikler i miljøet.

Fartøyet er utstyrt med to tunnelthrustere fra Brunvoll à 1000 kW, hver av dem med en diameter på 2 000 mm. Fartøyet er ikke utstyrt med hekkthruster, da det har tilstrekkelig manøvrerbarhet fra azipod propellene levert av ABB. 

Stabilisatorene er levert av SKF Marine GmbH. Landganger kommer fra Undertun AS. Livbåter, daviter og vinsjer kommer fra Palfinger Marine. Interiøret er levert av R&M Ship Interior. Glamox International står for belysningen om bord. Allweiler AS har stått for leveransen av pumper, mens ventiler kommer fra Ahlsell Norge. Toaletter og kloakkrenseanlegg kommer fra Jets Vacuum AS. 

Skipet har en toppfart på 17,2 knop, og et mannskap på 112. 

Lugarene varierer fra 13 m2 til 40 m2 Foto: Oclin
Lugarene varierer fra 13 m2 til 40 m2 Foto: Oclin
Passasjerene kan når som helst besøke broen for å se hvordan skipet manøvreres Foto: Oclin
Passasjerene kan når som helst besøke broen for å se hvordan skipet manøvreres Foto: Oclin