Gå til innhold
 «Multi Power» er søsterskipet til «Multi Energy» som ble levert tidligere. Foto: Brunes Foto
«Multi Power» er søsterskipet til «Multi Energy» som ble levert tidligere. Foto: Brunes Foto

Sletta Verft har overlevert «Multi Power» til FSV Rederi. Hybridfartøyet er utviklet for blant annet frakte- og slepeoppdrag. 

Sletta Verft skal levere en rekke nybygg til FSV i løpet av de kommende årene. Ikke mindre enn ytterligere syv fartøy ligger i bestilling fra rederiet hos verftet i Mjosundet. 

«Multi Power» er designet av Solstrand Trading og er utviklet for frakt- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen. Fartøyet er søsterskipet til Sletta Verfts bygg nummer 183, «Multi Energy». 

Designerne har lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinningen av utstyr, systemer og løsninger for å utføre sikre og effektive operasjoner om bord. 

Fremdriften er dieselelektrisk og har en batteripakke på 270 kWh om bord. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Multi Power» 
  • Verft: Sletta Verft 
  • Byggenummer: 186
  • Design: Solstrand Trading
  • Lengde: 27 meter
  • Bredde: 11,5 meter
  • Tonnasje: 315  
  • IMO-nummer: 9907744  
  • Rederi: FSV Rederi
  • Motor: Nogva Scania DI16 70-90M
  • Elektriske motorer: Elmarin
  • Gear: Nogva HG3100CRF
  • Sidepropell: S-300-350-1000-EL fra MB Hydraulikk
  • Generator: Nogva Stamford HCM 634 GHJ-2
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Olex/Sailor fra Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Certex
  • Livbåter: Certex

Utstyr: 

Elmarin har levert en omfattende pakke til det nye fartøyet bestående blant annet av elektriske motorer til DP-systemet og thrustere. Det har også levert batteripakken av typen Corvus Orca, hovedtavle, det elektroniske utstyret av typen Furuno, Olex og Sailor. Videre har Elmarin levert  de elektriske motorene til fremdriftssystemet. 

Ankervinsj, varpvinsj, slepevinsj og hjelpevinsj er levert av MB Hydraulikk, som også har stått for leveranse av capstaner, låseplateholder, styrepinner, tauelås og haikjeft samt sidepropell av typen S-300-350-1000-EL. 

Nogva Motorfabrikk har levert propellanlegget av typen 4-bladet vripropellanlegg K450/4 Ø2000 mm, aggregatmotor av typen DI16 70-90M. Generator av typen Stamford HCM 634 GHJ-2 og gear av typen HG3100CRF. 

Styremaskin er levert av PMH, mens R&M Ship Interior har stått for innredningen om bord. 

Sikkerhets- og redningsutstyr i tillegg til anker kommer fra Certex. Pumper om bord kommer fra Allweiler. Toalettsystemet er levert av Jets Vacuum.