Gå til innhold
«Multi Ocean» er den andre i en serie på fem som Sletta Verft skal levere til FSV. Foto: Sletta Verft.
«Multi Ocean» er den andre i en serie på fem som Sletta Verft skal levere til FSV. Foto: Sletta Verft.

I slutten av oktober overleverte Sletta Verft «Multi Ocean» til FSV rederi. Dette er den andre i en serie på fem som skal leveres.

Fartøyet er basert på et nytt ettskrogs fartøydesign. Det nye fartøykonseptet, som er spesielt utviklet for mindre frakte- og slepeoppdrag, service og support i havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading i samarbeid. Det har et lasterom på 79 m3. 

Det nye designet har lagt stor vekt optimal skrogutnyttelse for å gi best mulig lastekapasitet, stabilitet og sjøegenskaper. 

Det var i juli 2020 at verft og rederi signerte kontrakten på de fem fartøyene. Samlet sett er det den største kontrakten i Sletta Verfts historie, og sikrer full sysselsetting ved verftet frem til mai 2022. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Multi Ocean» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer:
  • Design: Solstrand Trading
  • Lengde: 15,09 meter
  • Bredde: 8,7 meter
  • MMSI: 258013330
  • Rederi: FSV Group
  • Motor: Nogva Scania DI 16 72M
  • Gear: Nogva HG-200
  • Propell: N4-390 1650 mm fra Nogva Motorfabrikk
  • Generator:  Nogva Deere Marine 6068AFM85
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 fra Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Certex AS
  • Elektrisk installasjon: Furuno fra Elmarin
  • Innredning: R&M Ship Interior

- Vi er stolt av å få kunne bygge en ny serie fartøy for FSV Group. FSV Group fokuserer på innovative løsninger og stiller høye krav til kvalitet og presisjon. Det er derfor ekstra hyggelig at de igjen velger å bygge lokalt her hos oss, sier daglig leder, Kåre Sletta, ved Sletta Verft.

Utstyr: 

«Multi Ocean» er utsyrt med hovedmotor av typen Scania DI 16 72M fra Nogva Motorfabrikk. Videre har den hjelpemotor av typen Nogva Deere Marine 6068AFM85. Nogva har også levert gear av typen HG-200 og 4-bladet propellanlegg av typen N4-390 1650 mm. MB Hydraulikk har levert sidepropell av typen S-80-120-V110 og HPU Kawasaki K3VL 200.

På dekk er det to kraner, henholdsvis en AK 72/16 E4 og en AK 34 HE4 levert av Dimo AS. 

MB Hydraulikk har også levert en omfattende pakke bestående av slepevinsj, plateholder, hjelpevinsj, capstan, ankervinsj, sikringsbolt, haikjeft og tauepinner. 

Elmarin AS har levert det elektroniske utstyret om bord i tillegg til å ha gjort den elektriske installasjonen. Innredning er gjort av R&M Ship Interior. 

Alt av redningsutstyr er levert av Certex.