Gå til innhold
Hybridfartøyet «Multi Energy» er overlevert fra Sletta Verft til FSV Group. Foto: Sletta Verft
Hybridfartøyet «Multi Energy» er overlevert fra Sletta Verft til FSV Group. Foto: Sletta Verft

Sletta Verft har overlevert det 27 meter lange hybridfartøyet «Multi Energy»​ til FSV Group.

Fartøyet som er spesielt utviklet for frakte- og slepeoppdrag, service og support i  havbruksnæringen, er utviklet av FSV Group og Solstrand Trading. Det nye fartøydesignet har lagt stor vekt på økt kapasitet og på å ta i bruk nyvinninger av utstyr, systemer og løsninger for  sikre og effektive operasjoner om bord. 

- Vi er veldig fornøyd med å få levert et fantastisk  fartøy. De siste ukene med testing har bekreftet at vi får en kraftplugg av et fartøy med svært  gode sjøegenskaper og arbeidsforhold om bord. Som alltid i FSV har vi fokus på gode og sikre tekniske løsninger for de som arbeider på dekk, og det siste tilgjengelige innen sikkerhetsutstyr er å finne om bord i fartøyet. For å tilfredsstille fremtidige miljøkrav, har vi også installert et diesel-elektrisk fremdriftssystem i kombinasjon med en batteripakke på 270 kWH. Dette er den største batteripakken installert på et større servicefartøy i havbruksnæringen, og gir store miljøgevinster, sier Arild Aasmyr, daglig leder i FSV Group. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Multi Energy» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 183
  • Design: Solstrand Trading
  • Lengde: 27 meter
  • Bredde: 11,50 meter
  • MMSI: 257639000
  • Rederi: FSV Group
  • Motor: Nogva DI16-70
  • Gear: Nogva HG3100CRF
  • Propell: 4-bladet vridbart fra Nogva Motorfabrikk
  • Thrustere: 2 stk à 350 hk fra MB Hydraulikk
  • Generator: Nogva Stamford HCM 634 GHJ-2
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno og Olex fra Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 fra Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Elektrisk installasjon: Elmarin AS
  • Vinsjer: MB Hydraulikk

Selskapet har mange båter i vente de neste årene, med hele seks båter i bestilling. 

- Neste år tar vi ut flere båter fra Sletta Verft. Vi opplever god etterspørsel og vekst i rederiet, noe som er et resultat av meget dyktig mannskap og en moderne flåte, sier Aasmyr. 

- «Multi Energy» er et resultat av et godt og lokalt samarbeid. Her har rederi, designere, skipsbyggere, utstyrs- og tjenesteleverandører fra  regionen jobbet godt i lag, og skapt en trivelig og effektiv arbeidsplass for FSV Group sitt team  om bord. Vi er stolt over å ha levert et så moderne fartøy og jeg ønsker å rette en stor takk til  FSV Group for tilliten, og gleder oss over å være godt i gang med byggingen av de neste fartøyene til rederiet, sier Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft.

Utstyr: 

Elmarin har levert en omfattende pakke bestående blant annet av batteripakke fra Corvus Orca. De har også levert elektromotoren om bord, manøversystem for dieselelektrisk fremdriftsanlegg, samt for 2 stk thrustere og interface til DP. I tillegg har selskapet levert kommunikasjonsutstyr fra Furuno og kartsystem fra Olex. 

Nogva Motorfabrikk har levert marinegear av type HG3100CRF, 4-bladet vridbart propellanlegg, en Scania DI16 70-90M, og en Stamford HCM G34 GHJ-2 generator. 

Interiøret er levert av R&M Ship Interior, mens vinduer er levert av Bohamet. Toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum, mens redningsutstyret kommer fra Certex. Høytrykksvasker er fra HL Skjong. 

MB Hydraulikk har hatt en omfattende utstyrsleveranse til «Multi Energy» for å kunne utføre store serviceoppdrag. Dette består av. 9 stk. vinsjer av forskjellige slag, inklusive hovedvinsj/slepevinsj fjernstyrt fra styrehus 80 + 30T sertifisert av DNV. Slepevinsj for 20 tonn bollard pull. I tillegg har de levert 20 T låseplateholder, Tors taulås WLL.5T. Haikjeft og styrepinner. Leveransen gjelder også 2 stk thrustere à 350 hk og ett elektrohydraulisk aggregat 3x 60 kW.