Gå til innhold

Solstrand AS i Tomrefjord overleverte den 29. januar verftets byggenummer 68 til Tromsø Fryseri og Kjøleanlegg AS. Båten er en kombinert reke- og frysetråler som er rigget for dobbel-trål og erstatter et fartøy ved samme navn. «Tønsnes» er designet av Skipsteknisk AS, og skroget er bygget i Romania kontrahert gjennom NorYard AS.

Skipet var opprinnelig vurdert bygget i Spania, men ved hjelp av et nært samarbeid mellom verftene og konsulenten, havnet kontrakten hos Solstrand AS.

Hoveddata
Lengde o.a. .......................50,80 m
Lengde p.p. .......................43,20 m
Bredde ..............................12,60 m
Dybde til hoveddekk ..........5,20 m
Dybde til shelterdekk ........7,70 m

Kapasitetene er 411,48 m3 brennolje, 37,63 m3 ferskvann og 545 m3 lasterom. Bruttotonnasjen er 1199 tonn. Fartøyet er klasset i DNV til @1A1, Ice 1B, «Stern Trawler» EO.

Dekk/diverse
ODIM Skodje AS har levert og montert komplett fabrikk og hydraulikksystem ombord. Odim har også levert hydraulikkaggregat, hydraulisk spleisestikke og hydraulikksystem for tråldekk. Fabrikken er utstyrt med linjer for produksjon av torsk, sei, hyse, uer etc. samt utstyr for produksjon av rogn og lever. Fabrikken er også utstyrt med komplette produksjonslinjer for reke, – dette inkluderer også sorteringsmaskiner og koker fra KM Fish Machinery AS.

M/S «Tønsnes» er det første nybygget som er levert med separator for reke, levert av Odim Skodje AS i samarbeid med Brimvor. Separatoren erstatter tidligere benyttede systemer basert på saltlake. Det er montert et automatisk system for transport a ferdige emballerte kartonger/blokker til lasterom. Dette utføres ved bruk av automatisk elevator og automatisk system for lasting av transportband i lasterom.

Fabrikken er bygget for enkel og effektiv håndtering av fisk og reker med fokus på arbeidsmiljø og trivsel. Utstyret levert av Odim Skodje AS er bygget og tilpasset for effektivt fiske i både Barentshavet, Nordsjøen, Grønland og Canada. Trålutstyr er levert av Selstad AS og dekkspumpene til fabrikk er type Flygt. Ulstein Brattvaag har levert hydraulisk dekksmaskineri. Kranen er av type ABAS .Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, og anker og kjetting fra Erling Haug. Møllerodden har levert blokker. Utvendige dører er fra Baggerød mens Libra-Plast har levert plastdører.

Tranberg har levert lanterner og Norselight lyskastere. Redningsutstyret er fra Koppernæsmed blant annet flåter fra DSB. Fartøyet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling. Maritime Møbler AS står for innredningspakken. Det er benyttet Akerpanel og Fibo paneler, og Danacoustic oppunder dekk. Innredningsdørene er fra Baggerød, mens Ekornes har utstyrt båten med møbler.

Vakuumtoalett-systemet er fra Jets Vacuum og bysseovnen en Beha. Fartøyet er innredet for en besetning på 18 personer. Vik Elektro AS har vært el-teknisk konsulent og har forestått de elektriske installasjonene. Vik Elektro AS har også levert bro- og maskinromspulter og hovedtavler fra Marin Service.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä NSD 6L32 hovedmotor, som yter 2.880 kW ved 750 o/min.Motoren er koblet til et Wärtsilä  NSD type Wichmann CP90 propellanlegg, via et reduksjonsgear av samme fabrikat, med typebetegnelse SCV 750-P530. Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord. Fartøyet er også utstyrt med en Ulstein 90 TV baugpropell på 350 kW.

Strømforsyningen besørges av et hjelpemaskineri bestående av en Mitsubishi S12R-MPTA dieselmotor og en Leroy Somer generator på 1417 kVA. I tillegg kommer en akselgenerator merke Leroy Somer på 2250 kVA. Pumpeutrustningen er levert av Allweiler, kompressorene av Sperre og separator av Alfa Laval. Isolasjonsarbeidene er utført av R&M Isolering og ventilasjonsanlegget av Wangsmo AS. Tankpeileanlegget er fra Ulstein Automation, kjeler fra Pyro og maskinrommet er brannsikret med et CO2- anlegg fra Alf Lea & Co.

Brannvern
Brannvarslingsanlegget er levert av Scana Servoteknikk. Fryse- og kjølemaskineriet kommer fra Midt-Troms Kjøleservice AS.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av O. Øverland AS og består av to Furuno radarer, en FR-2135S og en FR-2115, ekkolodd merke Simrad ES 60, ES 38B og EQ 55SA, Sailor GMDSS radiostasjon, Sailor H2095C inmarsat C og inmarsat Mini-M terminal merke Nera, Simrad Robertson RGC 11 gyrokompass med AP9 MkIII og AP 45 autopiloter, Simrad GN30 DGPS og Sailor VHF. Peileapparat er merke Taiyo TDL-1550 og kartplotter er Maxsea Pro, ARPA. Ombord er installert Scanmar fangstkontrollsystem. E0-anlegget er fra Scana Moland AS.