Gå til innhold
Annonse
«Volt Processor» er Volt Service AS sin første båt
«Volt Processor» er Volt Service AS sin første båt

Servicefartøyet «Volt Processor» er klart for arbeid.

Annonse

«Volt Processor» ble levert nybygget fra Holland av DAMEN Shipyard den 10. mai. Fartøyet gikk deretter direkte til Optimar på Valderøy for å utrustes med et Optilice 4 XL behandlingssystem.

«Volt Processor»  er eid av selskapet VOLT Service AS, som er en del av Remøy Management gruppen. VOLT Service AS ble stiftet i 2016 for å eie og drifte fartøy som skal brukes i oppdrettsnæringen. «Volt Processor»  er det første fartøyet i denne satsingen og selskapet har planer om å bygge flere høstingsfartøy som neste del av satsingen.

«Volt Processor» har en lengde på 43 meter og en bredde på 12 meter. Det er et DAMEN design, spesielt utviklet for operasjoner i oppdrettsnæringen, samt tilpasset rederiets ønsker og krav. Innredningen er bygget for 10 personer og har en høy standard og gode fasiliteter.

Fartøyet er utrustet med diesel-elektrisk fremdrift og har Volvo Penta generatorsett. Fartøyet er også det første med permanentmagnet el-motorer på fremdriftsthrusterene fra Veth.  Dekksutrustningen består blant annet av 4 kraner, fortøyningsvinsjer, 6 capstans og gode tilkoblingsmuligheter for strøm, vann, vaskeanlegg med ozon og lignende for ivaretakelse av behandlings- og dekksutstyr. Fartøyet er utrustet med DP (Dynamisk Posisjonering) og vil dermed også være en ideell plattform for blant annet ROV operasjoner og kabellegging.

Fartøyet er også klargjort for å sette inn katalysatorer og sammen med det diesel-elektriske anlegget og permanentmagnet el-motorer i thrusterene vil dette gi fartøyet en meget god miljøprofil med lavt drivstofforbruk, og lave utslipp.

Hoveddata:

  • Navn: «Volt Processor»
  • Byggenummer: 573104
  • IMO-nummer: 9826940
  • Lengde: 43 meter
  • Bredde: 12 meter  
  • Tonnasje: 499 tonn
  • Motor: 3 x Volvo Penta D16 a 450 KW. 1 xVolvo Penta D7 130 KW. Dieselelektrisk fremdrift. 750KW på fremdrift.
  • Nødgenerator: Volvo Penta
  • Navigasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Chubb Fire & Security
  • Livbåter: Survitec Group
  • Verft: Damen Shipyard Nederland
  • Design: Damen Shipyard Nederland
     

Når kraften som blir produsert av generatorsettet ikke benyttes til fremdrift vil den bli benyttet til å dekke det elektriske energibehovet til Optilice behandlingssystemet og annet dekksutstyr. Dette gjør at det ikke er nødvendig med egne generatorer på dekk for drift av behandlingsanlegget og samtidig dermed være med på å redusere drivstofforbruket.

Gudmor for fartøyet var Nina Remøy Pettersen. Hun er mannskapssjef i selskapet Remøy Management, som er selskapet som er ansvarlig for driften av fartøyet.

Mannskapet har vært om bord og har gitt gode tilbakemeldinger, i følge Robert Søviknes operasjonsleder i Remøy Management.

- Responsen har vært veldig god, og det er folk som har jobbet i gamet en stund. Så det er kjekt at de liker den, forteller han til Skipsrevyen.