Gå til innhold
Annonse
Foto: Simek
Foto: Simek

Da Simek inngikk kontrakt med Godøy-rederiet Veidar AS om bygging av en 55,5 meter lang garn – og linebåt, var levering satt til desember 2017. Den blir to måneder forsinket.

Annonse

Simeks byggenummer 134 er av NVC 306 design – utviklet av Rolls-Royce i samarbeid med rederiet. Innredningen er for totalt 25 mann, fordelt på 16 lugarer, og forventet toppfart vil være på 14 knop.

Dette er første gang Simek og Veidar samarbeider.

Skroget skulle lages av stålseksjoner som produseres ved Vistal-verftet i Polen, men males og monteres hjemme. Aluminiumsoverbygget ble bygget på Simek. Kontraktsverdien er ikke gjort kjent.

Skrogforsinkelse og endring i fabrikk 

- Hovedårsaken til forsinkelsen er på skroget fra utlandet. Det ble også gjort en endring på rederens leveranse. Rederen gjorde endringer i fabrikken så sent som desember, forteller salgssjef i Simek, Gunnar Nordbø.

Ifølge Nordbø starter Simek opp fabrikken denne uken, slik at de får god tid til å gjøre det ordentlig.

- Det er masse utstyr på en liten båt. Det er en veldig avansert båt, men vi har laget mye annet avansert her ved verftet også, sier Nordbø.

Hoveddata

  • Verft: Simek / bnr 134
  • Rederi: Veidar
  • Type: Garn- og linebåt
  • Levering: februar 2018
  • Design: Rolls Royce NVC 306
  • Lengde.: 55,5 m
  • Speed: 14 knots
  • Cooling capacity: 900 m3 freezer
  • Accommodation: 25 men in 16 cabins

Fartøyet er designet for garn- og linefiske. Det er klasset av Det Norske Veritas + 1A1, ICE C, fiskebåt. Skipet er 55,5 meter langt og 13,20 meter bredt. Maskineriet består av en hovedmotor av typen Bergen C25:33 1920 kw @900 rpm, Rolls-Royce CP propeller 72A1/4E-B/P
in Innoduct nozzle 3000 mm 1920 kw @ 200 rpm, Rolls-Royce gearbox type 550 GHC
PTO 1130 kW. Til cargohandling har fartøyet 1 cargo deck kran, 3 t – 9 m og 1 privision deck crane, 3t – 9 m.

Foto: Simek
Foto: Simek