Gå til innhold
Annonse
Karstensen Skipsværfts byggenummer 437 er bygget for å fiske med dobbelt trål. Fartøyet ble levert til Themis Fiskeri As den 20. februar. Foto: Karstensen Skipsværft
Karstensen Skipsværfts byggenummer 437 er bygget for å fiske med dobbelt trål. Fartøyet ble levert til Themis Fiskeri As den 20. februar. Foto: Karstensen Skipsværft

63 meter lange M/S «Themis» er søsterskipet til norske MS «Gollenes» og skal først og fremst brukes til industrifiske. Nybygget erstatter rederiets eksisterende skip (1986) med samme navn.

Annonse

Karstensens Skipsværfts byggenummer 437 er bygget for å fiske med dobbelt trål. Fartøyet ble levert til Themis Fiskeri As den 20. februar. Skipet som får hjemmehavn i Skagen har lugarplass til 12 personer. Fartøyet er bygget etter Karstensens Skibsværfts eget design. Skroget er bygget ved Nauta-verftet i Gdansk, og ankom Skagen i september 2017. Skroget er bygget i stål, mens bro, dekk og master er i aluminium.

Maskineri

Hovedfokus har vært å optimalisere arbeidssikkerhet-, komfort-, og sikkerhet for mannskapet, fangsthåndtering, lagring og drivstoffbesparelser. I mars 2016 signerte blant annet Rapp Marine kontrakten med Karstensens Skibsværtft i Skagen, Danmark, på levering av komplett elektrisk dekksmaskineri til to nybygg, blant dem «Themis», eid av Themis Fiskeri AS i Thyborøn, et av Danmarks største fiskeriforetak med svenske eiere (Ryberg-familien). «Themis» er rederiets første nybygg på 50 år.

Utrustning

«Themis» er utrustet til 2-tråls fiskeri (dobbeltrål) fra Rapp Marine, men med litt mindre kapasitet på vinsjene.

Overskuddsvarme fra motorene blir gjenvunnet og brukt til oppvarming av skipet. De elektriske vinsjene bruker hele 70 prosent mindre energi enn tilsvarende tradisjonelle hydrauliske vinsjer. Når trålen settes ut genererer vinsjene, som er levert av Rapp Hydema, elektrisitet tilsvarende 300 kW. Denne strømmen gjør at det under skyting av trål er mindre behov for kraft fra motorene, enn hva som ville vært tilfelle om energien ikke ble tatt vare på.


«Themis» veier 1 339 bruttotonn. Hovedmotoren har en effekt på 2 999 kW. Båten har en MaK-diesel på 2 999 KW. RSW-tankene rommer 1 445 kubikkmeter.

Skipet kan holde en fart på fart 16 knop, det er utstyrt med en MaK 6M32 hovedmotor innlagt med en ytelse på 2999 kW. Det er også utstyrt med Scana Volda ACG-750K, 130 propeller rpm og propeller fra Caterpillar Propulsion med en diameter på 3800mm.
Båten vil slippe ut 30 prosent mindre drivhusgasser enn forgjengeren, på tross av at fartøyet er mye større enn det gamle. Dette fordi skrogets utforming gir mye mindre motstand under seiling.

Hoveddata

  • Navn: M/S “Themis”
  • Verft /bnr: Karstensen Skibsværft / bnr 437
  • Rederi: Themis Fiskeri AS
  • Fartøystype: Fiskebåt
  • Lengde:​ 63 meter
  • Bredde: 12,8 meter
  • Dybde: 5,30 meter
  • Tonnasje: 1.339 GT