Gå til innhold
Annonse
Snurper/snurrevad båt fra Stadyard: Både verft, reder og designer ønsker å fremheve den positive støtten over flere år fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, som har bidratt til realisering av dette nybygget i Norge. Foto:  JK Foto
Snurper/snurrevad båt fra Stadyard: Både verft, reder og designer ønsker å fremheve den positive støtten over flere år fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet, som har bidratt til realisering av dette nybygget i Norge. Foto: JK Foto

Byggenr. 39 fra Stadyard AS ble levert til reder Morten Ingebrigtsen i Akkarfjord, Finnmark den 3. mars 2017. Fartøyet er en kombinert snurper/snurrevadbåt designet av Seacon AS i Måløy. Betegnelsen SC15 refererer til lengde 15 meter, med bredde 8 meter.

Nybygget omtales som «den største» 15 metring noensinne. Designet er kompakt og karakteriseres av en meget høy utnyttelsesgrad. Foto: JK Foto
Nybygget omtales som «den største» 15 metring noensinne. Designet er kompakt og karakteriseres av en meget høy utnyttelsesgrad. Foto: JK Foto

Da byggekontrakten med Morten Ingebrigtsen ble signert, uttalte daglig leder Agnar Lyng ved Stadyard AS at man gledet seg til å bygge den ultimate kystfiskebåten i sin klasse. I næringen omtales «T.A. Senior» som det «trolig største» fartøyet under 15 meter. Graden av utstyr om bord er imponerende tatt i betraktning fartøyets kompakte mål. Daglig leder Rune-Stian Nybakk i Seacon AS forteller til Skipsrevyen at dette er nybygg nummer 15 med Seacon design levert i Norge. - SC15 har mange likhetstrekk med større kystfartøy som vi tidligere har designet, sier Nybakk og forklarer at Seacon har utviklet en rekke båter i størrelsen 24 til 70 meter. - «T.A. Senior» er den første 14,99-metringen vi har designet og vi opplever at vi har fått utnyttet størrelsen maksimalt.

Når vi ber Nybakk kommentere størrelsen på nybygget, er han svært fornøyd med lastekapasiteten og de gode mannskapsfasilitetene om bord. – Det er overraskende god rommelighet om bord, fastslår han.

Rune-Stian Nybakk fremhever også det gode samarbeidet med Innovasjon Norge i dette prosjektet. Seacon har arbeidet med utviklingen av SC15-designet over flere år og modelltester er utført ved Stadt Towing Tank for å optimalisere drivstofføkonomi og fart innenfor dette lengdesegmentet.

Det er lagt stor vekt på sikkerhet og komfort for mannskapet, supplerer Frode Kupen. Han fremhever også den høye standarden på innredningen om bord. – For å være en 15-metring er dette en meget komfortabel kystfiskebåt, understreker Kupen.

Fiskefartøyet «T.A. Senior» er rigget for not og snurrevad, med vinsjeutrustning og kraner fra Lofoten Hydraulikk AS. Hovedmotoren er av type Yanmar 6AYM som yter 610 kW v/1900 o/min., levert av Verlo AS, mens Finnøy Gear og Propeller AS har levert gir og propellanlegg. Hjelpemotorene består av 1 x Nogva/Deere på 130 kW v/1500 o/min og 1 x Nogva/Deere på 57 kW ved 1500 o/min. Styremaskinen er fra PMH type SG-500. Lofoten Hydraulikk AS har også levert 2 x MBH 180 hk thrustere.

Vakuumtanksystem med sug fra not er levert av Stranda Prolog AS. Sløyelinje på lukket hoveddekk, levert av Westmek AS, består av 1 stk. Baader 162 og 2 stk KM Fish. Fartøyet er utrustet med tre RSW tanker på i alt 120 m3, arrangert både for vanlig sirkulasjon og for levendetransport av torsk. RSW-anlegg er fra FrioNordica AS. Fabrikken om bord er en leveranse fra Westmek AS.

Lengde o.a. er 14,99 meter med bredde 8,00 meter. Dybde til shelterdekk er 5,75 meter. Brennoljekapasiteten er oppgitt til 20 m3. Innredningen er arrangert for seks personer med 2 stk. tomannslugarer og 2 stk. énmannslugarer.

Dekksmaskineriet består av 2 x HS Marine knekkarmskraner, 1 x WW30 ankervinsj, 2 x kombinasjonsvinsjer CW 8-25, 1 x hjelpevinsj ørekall 2 tonn, 1 x hjelpevinsj flåsnurp, 1 x capstan, 1 x ringnål, 1 x slangetrommel og 1 x nothaler NH4 – alt fra Lofoten Hydraulikk AS. Sotra Anchor og Chain har levert anker- og kjettingutrusting. Pumper er fra Allweiler, Flygt og Desmi.

Elektrisk installatør har vært Ulvesund Elektro AS. Listen over navigasjons-, fiskeletings- og kommunikasjonsutstyr levert av O.M. Rønning AS er en omfattende pakke for en 15 metring: Furuno DRS6A radar, Maxsea TimeZero kartplotter, Olex kartplotter, Furuno Navpilot 700 Autopilot, Furuno SC-30 satellittkompass, Simrad RC42N Fluxgate kompass, Furuno WS-220WX værstasjon, Em-Trak B100 AIS kl. B og Alphatron brovakt.

For fiskeleting har fartøyet følgende utstyr: Furuno FSV-84 sonar, Furuno FCV-1900G CHIRP ekkolodd med størrelsesfordeling, Furuno DFF1-UHD CHIRP ekkolodd, Simrad PI50 med høyde/dybde sensor og JRC JLN-652C strømlogg. Av kommunikasjon/nødutstyret nevner vi: Furuno FM-8900 VHF kl. A, Sailor 6210 VHF, Furuno NX-700 Navtex, Jotron 60GPS EPIRB, Jotron AIS-SART, Jotron TR-20 GMDSS VHF og Phontec 3101 Intercom.

Videre er det installert kameraovervåkning av dekk, maskin, fabrikk og tanker, FLIR termisk kamera, Intellian i6PE satelitt-TV, Celerway internett løsning for automatisk switching mellom 4G og ICE samt Fusion DAB-radio. Av øvrig utstyr nevner vi Viking redningsflåte, inergen brannslokkesystem fra Sentronik i maskinrom, bysseinnredning fra Lido Norway, styrehusstoler fra AluDesign og toalettsystem fra Jets Vacuum AS.