Gå til innhold
Annonse
MS Steigen skal operere for Cermaq i Nordland på en fem års kontrakt. Foto: Børge Lorentzen
MS Steigen skal operere for Cermaq i Nordland på en fem års kontrakt. Foto: Børge Lorentzen

Det ble folkefest i Steigen da den nye brønnbåten «Steigen» kom hjem etter overlevering fra Havyard Ship Technology AS. Norsk Fisketransport AS inviterte til en storslått dåpsfest for nybygget.

«Jeg ønsker båt og mannskap god bør i alle fjorder og sjøer!» Gudmor – og medeier – Randi Flatfjord Grøntvedt knuste champagneflasken i skutesida på stolte MS Steigen på første forsøk. Foto: Karoline O.A. Pettersen
«Jeg ønsker båt og mannskap god bør i alle fjorder og sjøer!» Gudmor – og medeier – Randi Flatfjord Grøntvedt knuste champagneflasken i skutesida på stolte MS Steigen på første forsøk. Foto: Karoline O.A. Pettersen

Det er Havyard Ship Technology som har stått for byggingen av brønnbåten, sammen med den tyrkiske partneren Cemre Shipyard.

Fartøyet har en lastekapasitet på 3 200 kubikkmeter, tilsvarende 640 tonn levende fisk. Det har også en stor ferskvannskapasitet, som gjør det mulig for havbruksselskapet å avluse ved behov.

Flott dåpsfest

Det var Randi Flatfjord Grøntvedt som fikk æren av å sende champagneflasken mot skutesida og erklære hell og lykke. Samtidig som Randi Flatfjord Grøntvedt er gudmor, eier hun Polarfjell AS - selskapet som har kontrahert og fått bygget brønnbåten som måler formidable 85 meter og 3.200 m3, og som har kapasitet til å frakte over 600 tonn laks i sine tre sirkulære brønner. MS Steigen går nå inn som det 10. skipet i Norsk Fisketransports flåte.

Rask utrustningstid

Nybygget skulle etter planen leveres 15 mai i år.

Børge Lorentzen, sjef nybygg og stedfortredende administrerende direktør i NFT sier til kyst.no at byggeprosessen har gått veldig greit, bortsett fra en liten brann som oppstod på skrogverftet i Tyrkia.

– Denne brannen forsinket prosjektet noe. Etter at skroget kom til utrustningsverftet Havyard i Leirvik i Sogn like før nyttår, har arbeidet gått veldig raskt. Utrustningstiden på fartøyet er cirka 19-20 uker. Sammenligner man lignende prosjekter på andre verft ligger utrustningstiden på cirka 30 uker, sier han.

Høy lastekapasitet

Lorentzen opplyser at «Steigen» er en videreutvikling av NFT sitt søsterskip, MS «Havtrans» og MS «Namsos». MS «Steigen» vil som sine søstre ha sirkulære tanker, men her er både sirkulasjonssystem og tanksystemet videreutviklet.

– Med et totalt tankvolum på 3200 kubikkmeter vil båten kunne laste cirka 640 tonn med slaktefisk. Systemene ombord er designet slik at prosessvann og transportvann fra alle operasjoner kan filtreres. Båten vil også ha en ferskvannskapasitet på ca 1000 kubikk for etterfylling/utskifting av ferskvann under ferskvannsbehandling.

– Ellers er båten utstyrt med det siste innen vannovervåkning slik at man til enhver tid har full kontroll på alle vannparameter, legger han til.

Båten er 85 meter lang, 16,9 meter bred og har en bruttotonnasje på cirka 4000. «Steigen» er utstyrt med sortering og smoltutstyr, de-water tanker for avsiling av sjøvann ved ferskvannsbehandling eller til RSW vann.

– Båten er også utstyrt for å utføre medikamentelle behandlinger av fisk, samt å kunne operere lukket med høy kapasitet over lang tid, utdyper Lorentzen.

Hoveddata

 

Lengde|

84,8 m

Bredde

16,9 m

Totalt volum

3 200 m³ – fordelt på tre MMC sirkulære tanker

Volum tank 1

970 m³

Volum tank 2

1 115 m³

Volum tank 3

1 115 m³

Vannsirkulasjon

8 000 m³/t i alle tanker

Filterkapasitet

2 x 3 000 m³ per tank/t

CO² luftere

3 x 1 080 m³ per time

Vakuumanlegg

2 x 6 000 liters tanker

IMO

9801952

MS Steigen er i tillegg utstyrt med oksygenanlegg (2×55 kg/t), ozonanlegg (2×2300 g/t). Alle tanker har automatisk vask og desinfeksjon av rørsystemer. MS Steigen er designet for tørrlasting av fisk ved ferskvannsbehandling og RSW-kjøring. Fartøyet kan også behandle fisk med H2O2 og andre medikamenter.