Gå til innhold
Annonse
Fartøyet som gjør om lag 40 knop, er innredet med åtte spesialstoler med demping utviklet av Folla Maritime og Innovation, og er beregnet for persontrafikk under tøffe forhold og høy fart. Foto: Folla Maritime
Fartøyet som gjør om lag 40 knop, er innredet med åtte spesialstoler med demping utviklet av Folla Maritime og Innovation, og er beregnet for persontrafikk under tøffe forhold og høy fart. Foto: Folla Maritime

Folla Maritimes MS “Siv”, et hurtiggående fartøy av typen Folla Speed 35, er nå overlevert til Midt-Norsk Havbruk. FollaSpeed 35 er et nytt og innovativt konsept hvor fart og sjøegenskaper er satt i fokus.

Annonse

- Dette er et nytt konsept for oss,og det har dermed tatt litt lengre tid enn vanlig, med litt utfordringer som har endt bra. Anleggene til oppdretterne blir liggende lengre og lengre unna, og båtene de har fra før bruker gjerne for lang tid ut. Dette er en løsning som skal få dem i full fart ut til anlegget med mannskap eller for å hente folk på anlegget, sier daglig leder i Folla Maritime, Runar Brennvolleng til Skipsrevyen.

Vellykket syv måneders prosjekt

Folla Maritime har brukt rundt syv måneder på jobben med å bygge båten som er verftets byggenummer 69 og i følge Brennvolleng har den et solid skrog. - Dette var pilotprosjektet, og det er det første som er verst. Tilsvarende fartøy vil nå ikke ta mer enn rundt 3- 4 månder å bygge for oss nå, hevder han.

Folla Maritime har tidligere bygget enklere og mindre modeller med seks seter til blant annet Salmar. Byggenummer 69 til Midt-Norsk Havbruk er både større og sterkere. Brennvolleng forteller at det var Midt-Norsk Havbruk som henvendte seg til dem med en problemstilling. De kom sammen med Bjørøya som de har samdrift med, og ønsket seg en båt de kunne komme seg raskt ut til anlegg med.   

Flere interessenter

- Vi er i samtaler med andre aktører på disse båtene. Nå som vi har ferdigstilt denne ene er det lettere å markedsføre den. Flere interessenter har allerede vært og sett på den, melder verftssjefen.

Byggenummer 69 er utstyrt med 2 Volvo D4-DPH-motorer levert av J Weiberg Gulliksen AS, men det kan også leveres med Volvo D6.

I likhet med verftets byggenummer 61 er byggenummer 69 også utstyrt med trimtank frempå båten som man fyller eller tapper for vann for å justere båten i forhold til sjø. Denne ballaststyringen er ifølge Folla Maritime en snedig løsning.

Hoveddata

  • Verft/bnr: Folla Maritime / bnr 69
  • Rederi: Midt-Norsk Havbruk AS
  • Lengde: 11 meter
  • Bredde:  3 meter
  • Fremdrift: 2 stk Volvo Penta D4-DPH
  • Type: arbeidsbåt

Fartøyet er designet av Innovation og utstyrt med med en capstan, Sleipner hydraulisk thruster. Navigasjon levert av Navy mens elektroleverandør er Elektroservice AS. Båten ble levert fra Folla Maritime til Midt-Norsk Havbruk 4. mai. 

- Vi er stolte av at Midt-Norsk Havbruk (MNH) har valgt oss som leverandør i denne runden. Det er spesielt moro at MNH blir første kunde på vårt nye konsept FollaSpeed 35. Vi er trygge på at dette konseptet vil dekke behovene MNH har på en god måte. Under byggeprosessen har vi hatt god dialog med kunden, og vi mener dette har vært viktig for et godt sluttresultat, sier Runar Brennvolleng, daglig leder i Folla Maritime Service.

Fartøyet som gjør om lag 40 knop, er innredet med åtte spesialstoler med demping utviklet av Folla Maritime og Innovation, og er beregnet for persontrafikk under tøffe forhold og høy fart.

- Et godt tilskudd til flåten

- Vi er imponert over både design og sjøegenskaper på fartøyet, og vi er sikre på at dette blir et godt tilskudd til vår flåte, spesielt med tanke på frakt av personell mellom våre lokaliteter. Fartøyet går rett i oppdrag, og vi tror våre ansatte får et utmerket arbeidsverktøy med FollaSpeed 35, sier Harald Holm, lokalitetsleder i Midt-Norsk Havbruk.

Folla Maritime har ytterligere en FollaSpeed 35 under produksjon. Denne skal leveres til Bjørøya AS om kort tid.

Begge foto: Folla Maritime
Begge foto: Folla Maritime