Gå til innhold
Annonse
Skarsvåg Boats har overlevert «Nora» til Nordlaks. Foto: Skarsvåg Boats
Skarsvåg Boats har overlevert «Nora» til Nordlaks. Foto: Skarsvåg Boats

I mars 2019 signerte Nordlaks og Skarsvåg Boats kontrakten om bygging av en ny mannskapsbåt. Rundt syv måneder senere er den levert, og skal frakte arbeiderne ut på den nye havmerdkonseptet som oppdrettsselskapet har bestilt.

Annonse

- Vi har tilpasset fartøyet til å passe i deres dokkingstasjon, forteller Vegard Kristiansen i Skarsvåg Boats til Skipsrevyen. - De kan sammenlignes med dokkingstasjoner som man ser på vindmøllefarmer. På den måten kan mannskapet gå opp baugen og opp en leider, legger han til.

«Nora» er den største båten som Skarsvåg har levert så langt, men på ingen måte den første de leverer til oppdrettsnæringen. Tidligere har de levert båter til Salmar, Lerøy Midt, Mowi og ikke minst til Ocean Farming.

Hoveddata: 

  • Navn: «Nora» 
  • Verft: Skarsvåg Boats
  • Byggenummer: 130
  • Design: Skarsvåg 1400
  • Lengde: 14 meter
  • Bredde:  4,20 meter
  • Rederi: Nordlaks
  • Motor: 2x Volvo Penta D8 IPS
  • Thruster: SH 160 fra Sleipner Motor
  • Gyrostabilisator: SeaKeeper 5 fra Sea-Tek AS
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Raymarine
  • Brannslukningsutstyr: 
  • Elektrisk installasjon: Sørgård Maskin AS
  • Hydraulikk: Sleipner Motor
  • Marsjfart: 29 knop
  • Stoler: Grammer Pro Air fra HR-Maskin AS
  • Capstaner: N185-1000 fra Tennfjord Industrier

- Dette er i utgangspunktet det samme designet som «Ocean Supplier» som vi leverte til Ocean Farming i 2017, forteller Kristiansen. Men vi har gjort en del tilpasninger som Nordlaks ønsket. 

Det er plass til et mannskap på 12 om bord, og de vil oppleve mindre rulling i fartøyet siden det er installert en gyrostabilisator. 

- Dette er det andre fartøyet vi leverer med en slik gyrostabilisator, sier Kristiansen. - Nordlaks fikk prøvekjørt den vi leverte til Ocean Farming, og da ønsket også de en slik i sitt fartøy. Jeg tror både fartøy som dette og fiskebåter vil få installert gyrostabilisatorer i fremtiden. 

Utstyr: 

Marsjfarten på 29 knop, og toppfarten på rundt 34 knop, besørges av 2 Volvo Penta D8-550 motorer, hver på 500 hestekrefter, levert av J- Weiberg Gulliksen. Båten leveres ikke med generator, men er utstyrt med ekstra dynamoer og batteripakke fra Farco AS.

Sleipner Motor har levert thruster og hydraulikkanlegget. Nødutstyret er levert av Survitec. 

Tennfjord Industrier har levert capstaner og høytrykksvasker. HR-Maskin AS har levert 12 mannskapsstoler av typen Grammer Pro Air. Flak AS har levert belysning, lensepumper, ferskvannstanker, sannitærtanker, toalett og varme. Maling er av typen Jotun fra Mal Proff AS.