Gå til innhold
Annonse
Arbeidskatamaranen «Kurth O» er levert til Trollvika Drift
Arbeidskatamaranen «Kurth O» er levert til Trollvika Drift

Grovfjord Mek. Verksted fortsetter sitt gode samarbeid med Trollvika Drift AS. Nå har de levert «Kurth O» til oppdrettsselskapet.

Hoveddata: 

  • Navn: «Kurth O» 
  • Verft: Grovfjord Mek. Verksted
  • Byggenummer: 150
  • Design: Grovfjord Mek. Verksted
  • Lengde: 12,73 meter
  • Bredde: 5 meter
  • Rederi: Trollvika Drift AS
  • Motor: Iveco N40 250 170 hk ved 2800 rpm fra Frydenbø Industrier
  • Gear: Sabb HVP65E red. 3,05-1. fra Frydenbø Industrier
  • Propell: Helseth propeller, 3H60 – 750HS
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Larsen Elcom
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug/Lindrup Martinsen (FirePro)
  • Livbåter: Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: Acel
  • Innredning: Maritime Innredning Nord
  • Kran: Palfinger PK8501 fra Bergen Hydraulic
  • Hydraulik/Nokker: Lorentzen Hydraulik
  • Rørarbeid: Arctic Piping
     

Bygg nummer 150 fra GMV er en 12,73 meter lang og 5 meter bred katamaran. Den er utstyrt med en  Palfinger PK8501 hybrid kran på 5,8 tonnmeter og rekkevidde 14m samt 2 capstaner på 3 tonn. Lorentzen Hydraulikk har levert nokker og hydraulikk til arbeidsbåten, mens rørarbeidet er gjort av Arctic Piping.

Hovedmotorene fra Frydenbø yter 2 x 170 HK ved 2800 o/min, som gir båten en toppfart på om lag 10 knop. Frydenbø har også levert gear, som er av typen Sabb HVP65E red. 3,05-1.

Båten er bygget med et rorhus med 2 førerstoler, en klappstol samt pantry, og har i tillegg et lite dekkshus for oppheng av yttertøy samt WC. Maritim Innredning Nord har stått for innredningen på nybygget.

- Trollvika Drift er, og har vært, en viktig medspiller i utviklingen av ulike fartøystyper. Vi setter stor pris på samarbeidet vi har hatt med dem under byggingen av «Kurth O», sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted AS.  

Fartøyet er det sjette som blir levert fra Grovfjord Mek. Verksted til Trollvika Drift. Selskapet eies av oppdrettsselskapene Northern Lights Salmon og Sørrollnesfisk AS. For rundt ett år siden overtok selskapet den mye omtalte «GMV Zero», eller «Astrid Helene» . Verdens første rene batterielektriske oppdrettsfartøy.

Båten er bygget iht. den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4.