Gå til innhold

Selfa Båt Trondheim AS overleverte den 4. februar en Selfa Kystsjark 35’ til Magne Dyrnes, Eide. Nybygget var verftets byggenummer 123.

Som de andre Selfa-sjarkene er også dette nybygget utviklet av verftet selv og bygget i glassfiberarmert polyester, GRP. Sjarken har utvendig og innvendig styreposisjon, dørkvarme og defrosteranlegg. Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ........................... 10,65 m
Bredde .................................... 3,60 m
Dypgående...............................1,60 m

Bunkerskapasiteten er 1200 liter, ferskvannskapasiteten på 450 liter og fartøyets dødvekt 10,5 tonn. Lasterommet er på ca. 10,5 m3.

Maskineri

“Jan Åge” er utrustet med en Nogva/John Deere dieselmotor, som yter 154 hk v/2.300 o/min. 6,8 liter koblet til et Nogva hydraulisk vribart 3-bladet propellanlegg med vingediameter på 950 mm via et AGF 1131 reduksjonsgear med oversetning 4,2:1. Styremaskinen er et Sleipner fabrikat, og spyle- og lensepumper er type Johnson. Tankpeileanlegget er fra Wema International levert av O. S. Solhaug. Motorrommet er brannsikret med et anlegg fra Eltek Fire & Safety AS, Bergen.

Diverse

Ombord er montert et Lorentzen garnspill på 2000 kg og tre juksamaskiner type BJ 5000 fra Sandblost, Kristiansund. Vinduene er fra  Colt Industrier, lanterner er fra Hellanor og lyskastere Seematz på 250 W fra O. S. Solhaug. Båten har redningsutstyr for fire personer fra Viking. Malingsfabrikant er Reichhold. Møbler og innredning er i hovedsak utført av verftet selv, men Libra Plast har levert dører, og innredningspanelene er fra Combi Craft.

Innredningsdører er fra Byggmester Steinar Jensen. I byssen er en Bristol oljefyrt ovn fra Dickinson Norway AS. Båten er utstyrt for en  besetning på to.             Elektrisk og elektronisk installatør har vært verftet selv. I styrehuset er det montert en Anritsu radar fra Simrad, ekkolodd fra Hondex, Sailor VHF, Raystar satellitt- navigator fra Belmarin og Simrad Robertson autopilot. O.S. Solhaug har levert antenner.