Gå til innhold
Annonse
Future of the Fjords får samme design som forgjengeren  «Vision of the Fjords» . Foto: Brødrene Aa
Future of the Fjords får samme design som forgjengeren «Vision of the Fjords» . Foto: Brødrene Aa

«Future of the Fjords» fra Brødrene Aa, som skal trafikkere strekningen Gudvangen-Flåm, blir verdens første helelektriske passasjerferge i karbonfiber. Det sier administrerende direktør Tor Øivin Aa.

Annonse

Hun ligger pent fortøyd ved kai ved Brødrene Aa i Hyen «Future of the Fjords». Om bord gjøres den siste finishen før skipet skal leveres. Både skipets kaptein John Nauckhoff, og chief David Westgård Jansson er på dekk. De to har vært med gjennom hele byggeprosessen.

Utslippsfritt i verdensarvfjorden

«Future of the Fjords» blir 42 meter lang, 15 meter bred og kan ta opp til 400 passasjerer, forteller Kaptein Nauckhoff.

- Skipet drives fram helt elektrisk og kan kjøre i 2,5 timer i 16 knop og vi lader opp strømmen fra land, fremholder Westgaard.

– Fremfor alt blir det helt utslippsfritt i verdensarvfjorden, sier Tor Øyvin Aa. Tester har vist at karbonfiberbåtene reduserer utslippet med 40 prosent med regulære motorer om bord, takket være den lette konstruksjonen. Med elektrisk fremdrift blir det utslippsfritt.

Det er Fjord 1 og Flåm AS som skal drifte skipet i Nærøyfjorden. 

"Future of The Fjords" ha et helelektrisk fremdriftssystem bestående av to elektriske motorer på 300 kW.

Marsjfarten på fartøyet som skal trafikkere samme rute som søsterskipet vil ligge på 16 knop.

Prislappen på "Future of The Fjords" ligger på 144 millioner kroner, mot "Vision of The Fjords" som klokket inn på 90 millioner kroner. Enova støtter prosjektet med et tilskudd på 17,8 millioner.

–Dette skipet markerer en fantastisk utvikling innen sjøfarten. Det er også et gigantsteg framover for en grønnere fjordturisme i Norge. The Fjords er et eksempel som bør etterfølges av hele shippingindustrien, og vi er stolte over å ha dem som vår samarbeidspartner, uttalte Bellona-leder Frederic Hauge i en pressemelding da kontrakten be gjort kjent.

Maskineri og utstyr

Westcon Power & Automation leverer kraft- og styringssystem til båten. To 450 kW elektromotorer skal driftes av styringssystemet eSEAMatic BLUE, som er utviklet av Westcon Power & Automation.

Batteri System er av typen Nidec/ZEM, 1.8 MW / 1800 kW system (900 kW på hver side). Den har  2 x 450 kW el-motorer. Av annet utstyr kan nevnes 4 x redningsflåter og 4 x sklier, 

MOB båt fra Survitec,  Brann og Sikkerhetsutstyr  fra Nortronikk. Navigasjonsutstyret er fra Simrad.

Ankervinsj og MOB båt-kran er fra MB Hydraulikk mens gir og propell er levert av Servogear. Setene er fra West Mekan og navigasjonssetene fra Alu Design

 

Hoveddata

Navn: Future of The Fjords

Verft: Brødrene Aa
Byggenummer: 291
Rederi:  The Fjords DA

Loa: 42.49 m

Lbp: 40.85 m

Bredde: 15.2m

Pax. 400

IMO Nummer:  9830214

Kjenningssignal: LFBD

Klasse: DNV-GL

Byggemateriale:Karbonfiber/Sandwich