Gå til innhold

Risnes Sønner AS, Sagvåg på Stord overleverte to oppdrettsbåter den 1. februar. Her omtales byggenr. 104, mens M/S «Samphrey» er omtalt annetsteds i bladet. Kontraherende reder er Laschinger Holding Norge AS i Bergen. Begge de beskrevne båtene ble samme dag fraktet til Shetland. Det er verftet og Vik - Sandvik AS som har tatt seg av design.

M/S «Comet» er en konvensjonell oppdrettskatamaran bygget i stål med asymmetrisk skrog og bygget som en glattdekker. Båten har en slepekraft på 4.450 kg og skal brukes til fõring og fortøyningsarbeider, mens slakting og bløgging utføres på anlegget. Styrehuset med pantry er plassert helt forut. Det har en romslig utforming med god sikt i alle retninger og med salong for seks personer. Pantry har gasskokemuligheter. Styrestol er levert av Rodin & Co.

Hoveddata:
Lengde o.a..............................14,95 m
Bredde på spant ......................7,00 m
Dybde i riss..............................1,80 m

Båten har lastelinjesertifikat og er klasset hos MSA, U. K. og er testet på krengning og stabilitet.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Sabb Iveco Aifo type 8361 SM21 m/turbolader – 6-sylindrete rekkemotorer m/slagvolum 8,1 liter, hver med en ytelse på 190 hk ved 2200 o/min. Hver av motorene er via Sabb HVP65 reduksjonsgear med oversetning 3,85:1, koblet til et vripropellanlegg av Helseth fabrikat type 3H-70 med propelldiameter 1000 mm. Fjernbetjening er med et Kobelt 2009 manuelt system. Styremaskineriet er av type Ulstein Tenfjord.

I maskinrom er montert en 2» spylepumpe med uttak på dekk. Pumpen som er montert på styrbord maskin kan betjenes fra bro. Automatisk lensepumpe er installert i hvert maskinrom, i tillegg til håndpumper for nødlensing. I maskinrommene er det levert dørker i vannfast kryssfinér innsatt med olje/lakk og sklisikker overflate.

Diverse
På dekk er det montert to HC 5-tonns capstans fra Rapp Hydema Syd, med dobbeltvirkende bremseventil som fotbetjenes. Bergen Hydraulic har levert en Palfinger PK23080B kran med rekkevidde 10,2 m. Kranen er ikke marinisert, men har marinefot og har løftekapasitet på 23 t/m og ved max. rekkevidde to tonn. Dører og vinduer er levert av Colt Industrier, og til oppmaling av katamaranen er anvendt epoxy fra Hempel IFA Coatings. O. S. Solhaug har levert lyskastere type Seematz og dekkslys.

Båten har elektrisk klosett med el. sjøvannspumpe. Elecon AS, Stord har utført både elektriske og elektroniske installasjoner. Det elektroniske utstyret inneholder Furuno M-1621 radar og Furuno LS-6000 ekkolodd. Styrekompass er Silva 70BC m/lys, og VHF er av merke Sailor RT 2048 Simplex. Ombord er også Pionér radio og kassettspiller m/to høyttalere.