Gå til innhold
Annonse
«Bjørøyvær» er det tredje fartøyet Sletta leverer til Bjørøya AS
«Bjørøyvær» er det tredje fartøyet Sletta leverer til Bjørøya AS

Når Bjørøya AS kontraherte sin tredje båt fra Sletta Verft bestemte de seg for å få det levert med batteri-hybrid fremdrift.

Annonse

MS «Bjørøyvær» ble overlevert fra Sletta til oppdrettsselskapet Bjørøya AS i mars.

Selskapet har hatt som mål å redusere bruken av fossil energi i mange år. Allerede i 1990 koblet de sitt første oppdrettsanlegg på landstrøm, og siden den gang har det blitt flere.

Hovedfakta:

  • Navn: «Bjørøyvær»
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 170
  • Design: Møre Maritime
  • Lengde: 17,76 meter
  • Bredde: 12 meter
  • Rederi: Bjørøya AS
  • Motor: DI1375M 426kW fra Nogva Motorfabrikk
  • Gear:HC-258 fra Nogva Motorfabrikk
  • Propell: N4-310-1300HS fra Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Stamford HCM534C2 fra Nogva Motorfabrikk
  • Kraner: 1x Palfinger PK 90002MGS6,1x 65002(M)G 6,5 fra Bergen Hydraullik
  • Navigasjon & Kommunikasjon:
  • Brannslukningsutstyr: Inergen fra Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Viking fra Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon: ELMARIN AS
  • Hydraulikksystem: MB Hydraulik

- Vi har også tenkt at vi skal gå over til batteridrift på flere arbeidsfartøy, sier Per Anton Løfsnes. - «Bjørøyvær» skal gjøre en jobb på alle lokalitetene til Bjørøya og Midt-Norsk Havbruk, vi driver i samdrift på lokaliteter fra Roan kommune til nordlandsgrensen, forteller han.

Prosjektet er et samarbeid mellom Bjørøya som oppdragsgiver, Sletta Verft som byggeverft med Møre Maritime som partner på skipsdesign og Elmarin som leverer den batteri-hybride fremdriftsløsningen. Prosjektet mottar også støtte fra Enova.

Tilpasset batteri-hybrid

«Bjørøyvær»  er en 2-skrogs arbeidskatamaran i stål, hvor designet sørger for god plass til alt det nødvendige utstyret om bord.

For å tilpasse designet til batterihybrid drift, har arbeidsbåten fått eget tavlerom og eget batterirom, hvor komponentene er optimalisert med tanke på både avstander og plassbehov.

Designet er tegnet fra grunnen av, men er inspirert av tidligere fartøy slik som «Frøy Multi»  for den konvensjonelle driften, og delvis «Frøy Valkyrien» og «Frøy Harvest» for den dieselelektriske driften.

Dette sikrer videreføring av en solid og funksjonell arbeidsplattform med gode linjer, som både er effektiv og miljøvennlig.

Utstyr 

MB Hydraulikk har levert alle vinsjer om bord i tillegg til hydraulikk. Innredningen kommer fra R & M Ship interior i Molde. Høytrykksvasker er levert av HL. Skjong, kraner av Bergen Hydraulikk. Pumper kommer fra Ing Per Gjerdrum AS, mens ventilasjon er levert av Wangsmo AS. Styrhusstolene er av typen NS 1000 Comfort fra Norsap