Gå til innhold

P/R Birgerson ANS på Skjervøy tok 28. januar levering av en 80 fots stor not- og snurrevadbåt, M/S «Birgerson», fra Sletta Båtbyggeri i Mjosundet. Båten er verftets byggenummer 90. Kontraktsprisen er ca. 26millioner kroner. Skroget til fartøyet er bygget i Riga.

Største eier i rederiet er Walter Korneliussen. Fartøyet er konstruert av Atlantconsult i samarbeid med verftet og E. A. Smith har levert stål m.m. Båten er konstruert med utfallende baug, bulb og tverrhekk og har følgende

Hoveddata
Lengde o.a..........................23,99 m
Lengde p.p. .......................21,50 m
Bredde .................................8,00 m
Dybde til hoveddekk ...........4,00 m
Dybde til shelterdekk..........6,20 m
Dypgående ..........................4,60 m

Lasteroms volum (RSW) er på 150 m3. Tankkapasitetene er 55 m3 brennolje, 8 m3 ferskvann og 2 x 400 liter smøreolje. Bruttotonnasjen er 250 tonn.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3508 TA hovedmotor, som utvikler 870 hk v/1600 o/min.
Motoren er koblet til et Finnøy propellanlegg type P50.17.200.4 via et gear av samme merke, type G42 FK. Dette gir båten en fart på ca. 10 knop. Styremaskinen er av Ulstein Tenfjord-fabrikat, og styreegenskapene blir forbedret av to sidepropellere fra Mjosundet Båt og Hydraulikk, en akter på 250 hk og en forut på 170 hk. Hjelpemaskineriet består av to Caterpillar 3406 TA. Havneaggregatet er merke Hatz 4L41C på 49,8 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Vest-Jet og Øwre-Johnsen. MMC Fodema har levert fryse- /kjølemaskineriet og RSW-anlegget. Isolasjonsarbeidet er utført av Isomarin, mens Wangsmo harstått for ventilasjons- og vifteanleggene. Sanitæranlegget er montert av  rørlegger L. Glomstad, mens Ulstein Automation har levert tankpeileanlegget. Halotronbrannslukkingsanlegget er fra Heien-Larssen.

Dekk
Dekket har et arbeidsareal på 90 m2. Fabrikkarrangementet er utført av Borkenes Mek. Verksted og notkasser og -binge er levert av Skipenes Mek. Verksted. Hydraulikk, røropplegg er montert av Hemne Rør og Montasje. Overbygget i aluminium er fra Klevset Mek. Verksted, og vinduer fra Marine Aluminium, SMV Hydraulic AS har levert hydraulisk dekksmaskineri, og nothaler er fra SM Triplex. Dekkskranen er levert av Meydam, Anker og kjetting kommer fra Sotra Marine Produkter, vacuumpumpen er levert av MMC Vectura, type HT 2000, og Møllertodden har supplert fartøyet med blokker.

Branndørene er av type Nor-Pro, Mjosundet Båt og Hydraulikk har levert en davit, og Erling Haug har levert redningsflåtene, type RFD. Møre Maling har utført sandblåsingsarbeidet, og båten er oppmalt med malingsprodukter fra International Maling. Miele har levert vaskemaskin.

Diverse
I innredningen finner vi Fibo innredningspaneler, og Nor-Pro innredningsdører. Møblene er fra Hjellegjerde og Troldmyr Møbelfabrikk AS. Avfallspressen er fra Sipac AS og skilter fra Euroskilt AS.

De elektriske og elektroniske installasjonene er utført av Elmarin AS, som også har levert hovedtavlen. Kompass er tupe NOR 17, Nautic System.