Gå til innhold
Annonse
Båten har en kostnadsramme på cirka 40 millioner kroner og skal rigges for både not og snurrevad. Foto: Skogsøy Båt
Båten har en kostnadsramme på cirka 40 millioner kroner og skal rigges for både not og snurrevad. Foto: Skogsøy Båt

Den 16. februar ble «Ballstadværing» som er bygget i aluminium levert fra Skogsøy Båt Mandal. Fartøyet er med sine 24 meter, verftets lengste bygg hittil.

Annonse

Båten er Skogsøy båts byggernummer 97. Den har en kostnadsramme på cirka 40 millioner kroner og skal rigges for både not og snurrevad. Den skal også rigges for føring av levende fangst. Båten vil ha en lastekapasitet på 200 kubikk.

Bygget i aluminium

Dette skal også være den største fiskebåten som er bygget i aluminium. Til forskjell fra en stålbåt, vil den være enklere å vedlikeholde.

- Skal man gjøre endringer på båten er det et enklere materiale å jobbe med. En slik båt vil ha like lang levetid som en stålbåt, har Rustad tidligere uttalt til Fiskeribladet.

«Ballstadværing» er en videreutvikling av designet på 21-metringen «Soya», som verftet leverte for seks år siden. Ballstadværing på sin side, er 24 meter lang ot 8 meter bred.

Utstyr

Hele båten blir designet, bygget og utstyrt ved verftet. Det er plass til syv personer fordelt i fem enmannslugarer og en tomannslugar.

Båten vil være utstyrt med en 1000 HK Cummins hovedmotor levert av Nogva. Gir er fra Finnøy, elektronikk fra AS Elektrisk, mens hydraulikkpakken er fra Lofoten Hydraulikk.

Fartøyet er også blant annet utstyrt med kraner fra Macgregor Triplex,  og RSW fra Kuldeteknisk, Vacuum fra Cflow, fabrikk fra Latech As og Thrustersystem fra PMH AS. Innredningen er levert av HMI as Kristiansand

Hoveddata

  • Verft: Skogsøy Båt
  • Byggenummer: 97
  • Type: tråler
  • Levering: februar 2018
  • Lengde: 24,5 meter
  • Bredde: 8 meter
  • Lasterom: 200 m2
  • Motorpakke: Nogva