Gå til innhold
Annonse
«Aqua Havsøy» er den fjerde identiske brønnbåten Sefine Shipyard leverer til Dess Aquaculture. Ytterligere to skal leveres senere. Foto: Sefine Shipyard
«Aqua Havsøy» er den fjerde identiske brønnbåten Sefine Shipyard leverer til Dess Aquaculture. Ytterligere to skal leveres senere. Foto: Sefine Shipyard

Den fjerde av seks brønnbåtprosjekter, «Aqua Havsøy», er overlevert fra Sefine-verftet i Tyrkia til DESS Aquaculture Shipping. 

Annonse

Som sine søsterskip «Aqua Spa», «Aqua Skilsøy» og «Aqua Maløy»  har brønnbåten en rekke nye designløsninger, og er utviklet spesielt med tanke på hygiene, kvalitet og miljøaspekt. Samt å gi betraktelig økt fiskevelferd. 

DESS Aquaculture Shipping er et joint venture mellom Mowi og supplyrederiet DESS.

Har satt kurs mot Norge

«Aqua Havsøy» er designet av Salt Ship Design og er blant annet utstyrt med DP og et ekstra stort skjermet dekksområde. Det har videre egne rensefisktanker og et eget tellesystem og lastesjakter dedikert for smolt. Det er også utstyrt med et fossefallsystem for avlusning under lossing. 

Hoveddata:

  • Navn: «Aqua Havsøy» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 37
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 84,60 meter
  • Bredde: 16 meter
  • IMO-nummer:  9857418
  • Rederi: DESS Aquaculture
  • Motor: 3x Yanmar 1370 kW
  • Thrustere: Schottel
  • Generator: Scania 220 kW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ozsay Deniz Elektonigi 
  • Brannslukningsutstyr: Autronica
  • Livbåter: RFD/Survitec
  • Styrhusstoler: Aludesign
  • Lastekapasitet: 3500 m3
  • Anker og kjetting: Yapas

I tillegg er det gjort støyreduserende tiltak for å dempe lyden fartøyet avgir under drift. 

Brønnbåten er drøyt 84 meter lang, og 16 meter bred. Det har et netto brønnvolum på 3900 m3. Den er nå på vei til Norge, med kurs mot Ålesund. 

Utstyr: 

Dekksmaskineriet om bord er levert av Adria Winch. Fisketeller kommer fra Aquascan AS. Aludesign har stått for stolene på broen. Elkon har levert fremdriftspakke, i tillegg til blant annet tavler, transformatorer og landstrømsystem. 

HVAC-systemet kommer fra Heinen Hopman i Nederland. Høytrykksvasker er levert av HL. Skjong AS. Malingen kommer fra Jotun, mens Kongsberg Maritime har levert DP-systemet om bord. 

Videre har Marinfloc AB levert lensevannseparator. Red Rock Marine i Kristiansand har levert både kraner, capstaner, MOB-daviter og MOB-båt. Schottel GMBH har blant annet levert thusterne til fartøyet. 

Cflow har levert fiskehåndteringsutstyret, mens Frionordica har stått for RSW-systemet om bord. Optimarin har levert system for ballastvannbehandling.