Gå til innhold
Annonse
Slik skal MF Møkstrafjord se ut. Illustrasjon: Multi Maritime
Slik skal MF Møkstrafjord se ut. Illustrasjon: Multi Maritime

Fjord1 har fått overlevert “Møkstrafjord”, og har ytterligere to nye ferger på vei:  “Horgefjord” og “Husavik”. 

MF «Møkstrafjord» som skal til Krokeide-Hufthamar, ble overlevert 29. januar, og skal ifølge kommunikasjonsmedarbeider Hilde Anita Røyrvik i Fjord 1, ha startet forseiling fra Tyrkia og ankomme Norge ca 2-3 uker etter dette, avhengig av været underveis.

- Klargjøring etter at fartøyet ankommer Norge, vil da ta to til tre uker til, før vi setter den inn som B-ferge i første omgang, opplyser hun.

«Møkstrafjord» vil ha en kapasitet på 130 pbe, og 399 passasjerer, mens «Horgefjord» vil ha kapasitet til 120 personbilenheter. Fergene har elektrisk fremdriftssystem, og kommer med plug-in hybrid teknologi. Fartøyene er designet av Multi Martime.

 MF «Horgefjord» som skal til Krokeide-Hufthamar ble sjøsatt 26. januar.

- Avtalt leveringsdato for denne båten er 20. juni, med en større trygghet på forseilingsvær om sommeren, så vil denne da ankomme Norge 2-3 uker senere. Men vi vet at disse leveringsdatoene blir ofte skjøvet på.

Begge disse fergene er bygget ved det tyrkiske Tersan Shipyard. Tersans bygg nummer 1075 er MF «Møkstrafjord» byggnummer 1076 er MF «Horgefjord».

MF «Husavik» som skal til Husavik-Sandvikvåg ble slept til Norge rett etter nyttår, og er nå til utrusting på skipsverftet Havyard i Leirvik. Den skal være levert og i drift i mai/juni.

Dette er en elektrisk ferge med kapasitet på 38 pbe, denne skal fra medio 2018 inn på sambandet Husavik – Sandvikvåg.

Klasse og maskineri
Klasse
DNV +1A1, Car Ferry B, E0, R4
NMA Passasjerskip, Fartsområde 2
4 x Scania Genset 4x 640 eKw
Batteri levert av Siemens
2x Rolls Royce Azipull 2x 1200KW

Hoveddata:

  • Navn: MF «Møkstrafjord»
  • Verft/bnr: Tersan/bnr 1075
  • Rederi: Fjord 1
  • 130 PBE (12 vogntog)
  • 299 Passasjerer
  • Lengde bildekk: 112,2m
  • Bredde: 16,9m
  • Design fart: 15 knop