Gå til innhold
Annonse

I starten av juni skal den elektriske fergen MF “Husavik” være i drift på sambandet Husavik-Sandvikvåg.

Annonse

MF “Husavik” er Havyard sitt byggenummer 42. Dette er den første av 13 batteriferger med auotcrossing (et system for automatisk fjordkryssing utviklet av Norwegian Electric Systems) som Havyard skal bygge for Fjord1. Systemet beregner den kursen og farten, samt akselerasjon og retardasjon som gir mest effektiv og økonomisk overfart. Strøm, vind og andre hensyn blir og regnet med. 

El-fergen som skal trafikkere sambandet Husavik - Sandvikvåg ble slept til Norge like over nyttår, og har siden vært til utrustning ved skipsverftet Havyard i Leirvik. Fergen ble døpt i Sogn den 11. mai med Fylkesordfører i Hordaland, Anne Gine Hestetun som gudmor, og skal seile fra Sogn til Austevoll.    

Den elektriske fergen er Havyards byggenummer 132. Den har en kapasitet på 38 pbe og har klasse DNV +1A1, Car Ferry B, E0, R4.

Prosjektleder for fartøyet, Asbjørn Røyrvik i Fjord1 forteller at dette er en hybridferge med plass til 45 personbiler eller 6 trailere. Den har plass til 199 passasjerer med sitteplass til 146 i salongen.

- Den er tenkt å driftes mest på elektrisk drift, men vi har likevel to dieselgeneratorer på 600 kwh, en i hver ende. Vi har og vi har to elektriske drevne azipull-thrustere fra Shuttle, sier han.

Den første av tre

- Dette er den første av tre søsterskip, der de to neste er tvillinger. MF “Husavik” har en litt annen lade og batterikapasitet. Den har større batteribanker og litt mer effekt på lading. Dette fordi det er et lengre samband, forklarer prosjektlederen.

Røyrvik har tro på at dette kommer til å fungere bra, selv om det alltid vil være litt “tuning” på denne type nybygg.

Hoveddata

  • Navn: MF “Husavik”
  • Verft / bnr: Havyard /bnr 132
  • Rederi: Fjord1
  • Lengde: 66,4 meter
  • Bredde: 14,5 meter

Dette blir den fjerde elhybridfergen Fjord 1 tar i bruk. Alle nybygg Fjord1 bygger nå er beregnet opp mot 100 elektrisk drift. Fergerederiet har og hybride løsninger i tilfelle, men vi ønsker å drifte så mye på eldrift som overhode mulig, sier han.

- Jeg tror dette blir mer komfortable ferger med hensyn til støy. Det er salong på dekket over hoveddekk. Det er bedre fasiliteter her , og vi har selvsagt universell utforming, forklarer han.

Fartøyet blir 66,4 meter langt og 14,5 meter bredt. Det har en bruttotonnasje på 2100 tonn.

Det er designet for fartsområde 3 og skal ifølge Røyrvik ha en en overfart på 11 - 12 knop. Prosjektlederen synes det er ekstra hyggelig at hele jobben blir gjort i Sogn.  

- Det er svært hyggelig at vi har rederi i Florø, designer i Førde og verft i Leirvik i Sogn. Det er ekstra stas at vi har alt innenfor fylket, sier Røyrvik.

Designer er Multi Maritime AS i Førde. Fartøyet har fått designbetegnelsen MM 62 FD EL. Thrustere er av typen Schottel 2 x EcoPeller SRE 340 L CP. Den hsr to batteripakker av typen Corvus Energy. Elektrisk framdriftssystem er levert av Norwegian Electric System AS. Automasjon (IAS), navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er fra Norwegian Control System AS. Generatorer er levert av Nogva Motorfabrikk AS mens innredning er fra Maritim Montering AS

Fjord1 overtok sambandet Husavik-Sandvikvåg den 1. januar 2018. Med Skyss som oppdragsgiver er det de som bestemmer hva de skal levere av rute. I begynnelsen av juni skal fergen være i drift mellom Husavik og Sandvikvåg.

Fartøyet ble døpt ved Havyard i Leirvik i Sogn. Foto: Laila Indrebø
Fartøyet ble døpt ved Havyard i Leirvik i Sogn. Foto: Laila Indrebø
Gudmor var fylkesordfører i Hordaland, Anne Gine Hestetun. Foto: Laila Indrebø
Gudmor var fylkesordfører i Hordaland, Anne Gine Hestetun. Foto: Laila Indrebø