Gå til innhold
Annonse
Den 9. mai overleverte Kleven Verft det 90 meter lange og 17,5 meter brede fiskefartøyet som opprinnelig var kontrahert ved Myklebust Verft til det danske rederiet Gitte Henning AS. Foto: Kleven verft
Den 9. mai overleverte Kleven Verft det 90 meter lange og 17,5 meter brede fiskefartøyet som opprinnelig var kontrahert ved Myklebust Verft til det danske rederiet Gitte Henning AS. Foto: Kleven verft

De siste månedene før fiskefartøyet “Gitte Henning” ble levert, var reder Henning Kjeldsen tilstede for å sikre at han fikk nøyaktig det fartøyet han ønsket seg. - Det er både høyst uvanlig og beundringsverdig med en slik tilstedeværelse fra reder, uttaler prosjektdirektør ved Kleven verft, Ole S. Kristensen.

Annonse

Myklebust Verfts byggenummer 394 “Gitte Henning” er det største pelagiske fiskefartøyet innen sitt segment. Den 9. mai overleverte Kleven Verft det 90 meter lange og 17,5 meter brede fiskefartøyet som opprinnelig var kontrahert ved Myklebust Verft til det danske rederiet Gitte Henning AS.

Den skulle egentlig til Myklebust verft for utrustning, men det var ikke kapasitet der derfor ble det besluttet å ta den til Kleven isteden.

- Totalt sett var det den beste løsningen. Reder har fått båten som han vil. Han har flere mindre trålere i flåten sin, men det er ”Gitte Henning” som er flaggskipet hans. Rederi og reder har brukt mye tid på verftet. Reder har den siste måneden fulgt byggeprosessen dag for dag, for å forsikre seg om at han får den kvalitet og finish han vil ha, sier Kristensen

Størst i sitt slag

“Gitte Henning” er en kombinert tråler/snurper med RSW-tanker for nedkjøling og lagring av fangst, og er verdens største pelagiske fiskefartøy i sitt slag når det gjelder kapasitet og det å kjøle ned fisken.

Fartøyet er også svært påkostet interiørmessig og holder en høy standard i forhold til hva en ser ellers i fiskeflåten, skriver verftet i en pressemelding.

Fartøyet er av typen SALT 0155, og er utviklet i nært samarbeid mellom reder, designer Salt Ship Design AS og Kleven. «Gitte Henning» har mye utstyr fra norske leverandører om bord, blant annet fra Scana Volda, Brattvåg Electro, MMC, Brunvoll, Mare Safety, Karmøy Winch, Rolls-Royce og Sperre.

- Båten er et fantastisk skue med flotte linjer. Henning Kjeldsen kaller seg fisker, men sannheten er at han er Danmarks mest suksessrike fisker. Han legger all sin kunnskap i det han styrer med, og velger utstyr og system ut fra det. Han legger all sin fisker-erfaring i fartøyet. Han får et unikt fiskefartøy tilrettelagt for ham der han har valgt alt utstyr selv. Han vet nøyaktig hva han vil ha, og har sørget for at han får det optimale fartøyet ut fra sitt ståsted, sier prosjektdirektør i Kleven, Ole S. Kristensen til Skipsrevyen.

Kristensen kan fortelle om en komfortabel innredning med varme i alle gulv fordi man skal kunne gå på sokkelesten overalt.

- Fiskerne i distriktet her har døpt “Gitte Henning” om til “Dronningen” fordi hun er så flott. Hun har fått god omtale av sunnmørsredere og andre designere, opplyser Kristensen videre om fartøyet.

Seks måneder forsinket


Båten ble et halvt år forsinket på levering. En av grunnene til det var at fartøyet endret fremdriftssystem underveis. Den gikk over fra et motoranlegg til to motoranlegg. Dette ble ifølge Kristensen en utfordring for design av båten. Selve byggeprosessen har også gått litt senere enn planlagt,og har ifølge prosjektdirektøren vært preget av en høy standard på båten.

Hoveddata

  • Navn “Gitte Henning”
  • Verft: Kleven Verft AS / bnr 394
  • Rederi: Gitte Henning AS
  • Design: Salt Ship Design AS.
  • Lengde: 90,45 meter
  • Bredde: 17,8 meter

- Den har ytelse som topper det meste. Den er “state of the art” i sin klasse. Det er det gøy å få være med på. Vi er stolte av dette nybygget. Men vi er selvsagt ikke ikke helt fornøyd med tanke på at vi ble forsinket. Fiskeprosjekt er vanskelig for oss å konkurrere med utlandet på, sier prosjektlederen og legger til at da offshoremarkedet forsvant måtte verftet fylle det med annen tonnasje, og tok blant annet da på seg flere fiskefartøy og brønnbåter.  

- Nå er det mye passasjerfartøy og hurtigrutefartøy Kleven satser på. Myklebust verft ser frem til mer aktivitet på offshoreflåte. Det ser vi på som et viktig marked for Myklebust Verft  fremover. De har gode fasiliteter med flytedokk og en stab som er giret, sier Kristensen avslutningsvis.

Maskineri

Fremdriften besørges av en MaK 8M32E hovedmotor med ytelse på 4400kW og en MaK 6M32E hovedmotor med ytelse på 3300 kW. Fartøyet kommer opp i en fart på 17,5 knop.

Tråleren er utstyrt med to Brunvoll thrustere av typen FU74LT2000 på 1400 kW og en av typen FU74LTC2000. Styremaskineriet er av typen Rolls-Royce-SR43 FCP.

Foto: Kleven Verft
Foto: Kleven Verft