Gå til innhold
Annonse
Stig og Liv Meyer har tatt over nybygget «Meybell» Foto: Grovfjord Båtbyggeri
Stig og Liv Meyer har tatt over nybygget «Meybell» Foto: Grovfjord Båtbyggeri

Grovfjord Båtbyggeri tok en 30 år lang pause før de leverte et nybygg i 2018. Nå har de levert et nytt fartøy, «Meybell».

Annonse

Reder er ekteparet Stig og Liv Meyer som kunne overta «Meybell» i slutten av juni. Båten er 12,99 meter lang, men har en lastekapasitet på hele 52 m3. 

Skroget er bygget i Kina, men båten er ferdigstilt i Grovfjord. Verftet har tatt med seg de runde linjene fra sitt forrige nybygg, «Sofie», inn i det nye fartøyet. Det er NSK Ship Design som har tegnet begge de siste nybyggene. 

En forsinkelse på grunn av problemer med toll til Kina gjorde at båten er forsinket, og rederen gikk glipp av vinterfisket. 

«Meybell» er bygget på en slik måte at det meste av arbeidet vil foregå under tak. Noe som ikke er en bakdel når man skal fiske på Finnmarks-kysten. Båten er rigget for snurrevad, line- og teinedrift, samt spesialdesignet for føring av levende fisk. I tillegg er den spesialtilpasset for fangst av kongekrabbe, samt at den er klargjort for oljevernberedskap 

Nogva Motorfabrikk står for leveranse av både motor, gear og propeller mens sidepropellene kommer fra Sleipner Motor. O.M Rønning Skipselektronikk i Hammerfest har levert elektronikken om bord, deriblant ekkolodd og radar fra Furuno. Vakuumanlegget er levert av MMC.

Hoveddata:

  • Navn: «Meybel» 
  • Verft: Grovfjord Båtbyggeri
  • Byggenummer: 51
  • Design: NSK Ship Design
  • Lengde: 12,99 meter
  • Bredde: 6 meter
  • Rederi: SLM AS
  • Motor: Scania D113 fra Nogva Motorfabrikk
  • Gear:Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Sidepropeller: Sleipner Motor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: O.M Rønning Skipselektronikk AS
  • Elektrisk installasjon: Acel AS
  • Dekksutstyr: Lorentzen Hydraulikk AS
  • Kraner: Damgaard Fishing
  • Pumper – Mapex AS