Gå til innhold
 Med leveransen av «Maurel» tar Promek et nytt skritt mot framtiden og bygging av mer miljøvennlige fartøyer. Foto: Promek
Med leveransen av «Maurel» tar Promek et nytt skritt mot framtiden og bygging av mer miljøvennlige fartøyer. Foto: Promek

I midten av oktober overlevert Promek på Smøla den hybride arbeidsbåten «Maurel» til Cargill Innovation Center i Dirdal. 

Det var i juni 2020 parten inngikk kontrakt om bygging av det nye fartøyet, som er basert på in-line løsningen til Frydenbø Industri AS. Cargill Innovation Center (tidligere EWOS Innovation AS) er et forsknings- og utviklingssenter lokalisert i Dirdal og eid av Cargill Inc.

Cargill er en av verdens største produsenter av fiskefôr med fabrikker i Norge, Chile, Canada og Skottland. Selskapet produserer fôr til laks og andre arter under merkevaren EWOS. Selskapet ble grunnlagt i 1865, og er det største privateide selskapet i USA når det gjelder inntekter.

Båten er en ProCat 1475 med en lengde på 14,5 meter og en bredde på 7,5 meter med styrhus, dekkshus og WC. Styrhuset er utstyrt med en manøverplass, sittegruppe og kontorplass. Det er en direkte nedgang fra styrehuset til dekkshuset.

Hele produksjonen er gjort ved Promeks anlegg i Nelvika i Smøla. 

Promek har med dette tatt et nytt skritt mot framtiden og bygging av mer miljøvennlige fartøyer. Prosjektet ble gjort mulig gjennom støtte fra ENOVA.

Hoveddata:

  • Navn: «Maurel» 
  • Verft: Promek
  • Byggenummer: 219
  • Design: ProCat 1475
  • Lengde: 14,5 meter
  • Bredde: 7,5 meter
  • MMSI: 258012490
  • Rederi: Cargill Innovation Center
  • Motor:  Iveco/FPT fra Frydenbø Industri
  • Gear: Kumera AS
  • Propell: Helseth
  • Batterisystem: Praxis Automation Technology B.V, Nederland. 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Sandblost
  • Dekkslys: Luminell
  • Kran: Bergen Hydraulic
  • Elektrisk installasjon: Elektronor
  • Møbler: Troldmyr Møbelfabrikk

Utstyr: 

Det hybride fremdriftsanlegget på «Maurel» er levert av Frydenbø Industri AS med motorer fra Iveco/FPT, HVP gir fra Kumera AS, propellanlegg fra Helset og batterisystem med automasjon fra Praxis Automation Technology B.V, Nederland. Systemet har en kapasitet på totalt 240 kWh.

Det innovative er at en elektromotor er integrert i HVP-giret uten at byggemål på giret er endret. Det betyr at seilende båter med HVP-gir kan bygges om til hybrid uten fysisk endring av fremdriftslinjen

Den er utstyrt med en 32 tm Palfinger kran levert av Bergen Hydraulic AS, dekksvinsj 10t, capstan 3t og rekkevinsj 3t – alt levert av Tenfjord Industrier AS. 

Styrhuset er utstyrt med en manøverplass, sittegruppe og kontorplass. Innredning er utført av Promek AS, og møblene er levert av Troldmyr Møbelfabrikk. 

Den maritime elektronikken er levert og installert av Sandblost AS. Leveransen består av radar, ekkolodd og autopilot fabrikat Simrad, Sailor VHF, AIS, Jotron nødkommunikasjon, Sawico brannsentral og Elmarin alarmanlegg.

Elektrisk installasjon er utført av Elektronor AS, som har levert og installert alt av lys og varme, landstrømskap og 400V/230V fordeling produsert av Eid Elektro AS. Dekkslysene er levert av Luminell. Aluminium leveres av Astrup AS