Gå til innhold
Annonse
MS «Marsali» er levert til Migdale Transport Ltd. i Skottland. Foto: Aas Mek.
MS «Marsali» er levert til Migdale Transport Ltd. i Skottland. Foto: Aas Mek.

I april overlevert Aas Mek brønnbåten «Marsali» til Migdale Transport Ltd. i Skottland. Dette er rederiets aller første nybygg.

Annonse

Den 62,86 meter lange og 12 meter brede brønnbåten har en lastekapasitet på 1500 m3, og planen var at fartøyet skulle døpes på Orknøyene i midten av mai. Denne er nå utsatt inntil videre på grunn av koronaepedemien. 

Etter levering går «Marsali» inn på en fast charter for Cooke Aquaculture sin oppdrettsaktivitet i Skottland. Rederiet har en brønnbåt fra før, «Migdale» (ex Rofisk) som også ble bygget hos Aas Mek.  

Fartøyet er utstyrt og arrangert spesielt for transport av smolt, samt føring av levende fisk i lukket system. Båten er også utrustet med dewater laste/losse system for ferskvanns behandling av fisken. Nybygget er utstyrt med eget ferskvanns produksjonsanlegg med kapasitet på 3000 m3 pr døgn. 

Hoveddata:

  • Navn: «Marsali» 
  • Verft: Aas Mek. 
  • Byggenummer: 202
  • Design: AAS 1502 ST
  • Lengde: 62,86 meter
  • Bredde: 12 meter
  • IMO-nummer: 9855886
  • Rederi: Migdale Transport Ltd.
  • Motor: Wärtsilä 8L20 på 1600 kW
  • Gear: Brunvoll
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: 2x Nogva Cummins QSK38-DM1 Tier 2, à 1044 kW
  • Navigasjon & Kommunikasjon: HG Marine Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro
  • Lastekapasitet: 1500 m3

Lasteroms volumet er på 1500 m3 fordelt på 2 lasterom med skyveskott, CO2 strippere og trykk laste- og lossesystem for lukket transport.

Det er lugarer for ti personer, alle med egne dusj og toalett. Den har også romslig messe, bysse, kjøl- og fryserom, vaskerom, garderobe, kaffebar og trimrom for å nevne noe. 

Styrehuset er arrangert med tre operatørposisjoner for manøvrering av båten, fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system. 

Utstyr: 

I maskinrommet er det montert hovedmotor type Wärtsilä 8L20 på 1600 kW ved 1000 rpm, som er tilkoplet et Brunvoll gear og propellanlegg.

Strømproduksjon besørges av to stk Nogva Cummins QSK38-DM1 Tier 2, hver på 1044 kW v/1800 rpm, samt et havneaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 323 kW. 

For best mulig manøvrering er det montert sidepropell forut og akter på 450 kW og 300 kW av type Brunvoll. Styremaskinen kommer fra Kongsberg Maritime. 

PG Flow Solutions har levert pumpene på fartøyet. Innredningen er gjort av R&M Ship Interior. MOB-båt er levert av Mare Safety. Dekkskraner kommer fra Bergen Hydraulic. Lsate og lossesystemet er levert av MMC First Process. RSW-anlegg kommer fra FrioNordica.  Toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. 

På broen er det tre operatørposisjoner. Foto: Aas Mek.
På broen er det tre operatørposisjoner. Foto: Aas Mek.
Interiøret på det nye fartøyet kommer fra R&M Ship Interior. Foto: Aas Mek.
Interiøret på det nye fartøyet kommer fra R&M Ship Interior. Foto: Aas Mek.