Gå til innhold

Det 6. fartøy til irske redere fra Sigbjørn Iversen Mek. Verksted - Skipsbyggeri i Flekkefjord.

«Marina» heter det nye fiskefartøyet som S. Iversen Skipsbyggeri i juli overleverte til den irske rederen Donal O´Driscoll fra Castletownbere, Co. Cork i Irland.

Fartøyet er bygget i eik og er søsterskip til tidligere leverte «Star Immaculate» og «Cisemáir» (h.h.v i fjor høst og mars i år) fra skipsbyggeriet, også til irske redere, forteller disponent Iversen til Skipsrevyen.

Verftet

Sigbjørn Iversen Mek. Verksted ble etablert i 1967 av Sigbjørn Iversen. Selskapet ble senere mer kjent under navnet Simek. Sentralt plassert i Flekkefjord ble Simek en hjørnesteinsbedrift i byen. I begynnelsen bygget verftet en rekke fiskefartøy, men gikk etter hvert over til å bygge flere og flere offshorefartøy.

Simek ble slått konkurs i 2018. Daværende eier og direktør, Øyvind Iversen, uttalt da til avisen Agder: – Det er selvfølgelig trist å måtte avslutte på dette viset med et selskap som rakk å passere en alder av 50 år

«Marina» er 74 fot langt, bruttotonnasjen er ca. 80 tonn, og skroget er bygget av Flekkefjord Båtbyggeri. Det er utstyrt for tråling og snurpefiske, og dekksmaskineriet bestående av bl.a.trålevinsj og kraftblokk er høytrykkshydraulisk drevet og av Rapp fabrikat.

Dette var verkstedets byggnr. 12. Hovedmotoren er en Wichmann, type 5 DCT, på 375 HK, og hjelpemotoren , en Lister, er på 13 HK. Farten er ca. 10 knop. Det elektroniske utstyret består av radar, VHF telefoni, ekkolodd med ekkoskop, autopilot og 100 W radiotelefon.

Byssen er gassfyrt, og for oppvarming er det installert PYRO sentyralvarmeanlegg. Lugaren er praktisk og fint innredet for 8 mann.

Eieren, Mr. O´Driscoll som også er skipper om bord, er meget godt fornøyd med fartøyet som nå er satt inn i fiske rundt Irland, særlig på Atlanterhavskysten.

Dette var som nevnt det 6. fiskefartøyet Sigbjørn Iversen Mek. Verksted har levert til Irland, og man har for tiden ingen kontrakt for bygging til irske redere. Men som tidligere kan ryktet om disse solide fiskefartøyene bre seg, og kjenner vi forholdene rett, var «Marina» ikke det siste til Irland. (Se omtale av MS «Comet» fra samme verft).