Gå til innhold
Annonse

– ultra deepwater boreskip fra Korea til Maersk Drilling

Annonse

Maersk Drilling overtok boreskipet «MAERSK VIKING» av typen “ultra deepwater” fra Samsung Heavy Industries (SHI) shipyard i Geoje-Si, Sør-Korea den 24. februar 2014. Dette er rederiets første i en serie på fire skip av denne typen. Dåpen fant sted 10. oktober 2013 med fru Nathalie Newman som gudmor.

De fire boreskipene representer en total investering på US$ 2,6 milliarder og skal alle leveres i løpet av 2014. Etter overleveringen satte skipet kurs for US Gulf of Mexico for å starte på en 3-års kontrakt med ExxonMobil. Estimert kontraktsverdi er blitt oppgitt til US$ 610 millioner inkludert mobilisering, men ekskludert cost escalation og performance bonus.

I forbindelse med dåpsseremonien uttalte Claus V. Hemmingsen, CEO Maersk Drilling – The naming of «Maersk Viking» is an important milestone in our further expansion in the ultra deepwater market. With the contract for «Maersk Viking» we look forward to continuing our relationship with ExxonMobil, and establishing ourselves as a significant drilling contractor in the US Gulf of Mexico.

Maersk Drilling har vært aktiv i US Gulf of Mexico siden 2009 med semi-submersible «Maersk Developer». Også neste skip ut fra Samsung, «Deepwater Advanced 2», skal arbeide i dette området.

I tillegg har Maersk Drilling operert jack-up drilling rigs i mer enn 40 år i Nordsjøen, samt også i Midt-Østen, Sør-øst Asia, Australia og Middelhavet. Maersk Drilling inngår i A.P. Møller - Mærsk Guppen.

Maersk Drilling flåten

  • 6 Ultra Harsh Enrivonment jack-ups + 4 XLE riggger i ordre for levering i 2014 og 2015
  • 4 Harsh Environment jack-ups
  • 2 Premium jack-ups
  • 3 Ultra Deepwater semisubmersibles
  • 1 Mid-water semisubmersibles
  • 4 Ultra Deepwater drillships on order for delivery in 2013 and 2014
  • 10 Drilling Barges

«MAERSK VIKING»

Skipet er utstyrt med såkalt “dual derrick” og store subsea arbeids- og lagringsområder. Med posisjoneringskontrollsystemet kan skipet automatisk opprettholde en fast posisjon i værforhold med bølgehøyde opp til 11 meter og vindhastighet opp til 26 m/s.

Sikkerheten ombord har vært gjenstand for stor oppmerksomhet. Multi Machine Control på boredekk sørger for høy grad av automatisering for sikre operasjoner.

Skipet kan  arbeid på dyp opp til 3.600 meter og kan bore ned 12.000 meter. Det er arrangert med innredning ombord for 230 personer.

«MAERSK VIKING» er klasset i American Bureau of Shipping med notasjoner ✠ A1, Drillship, HELIDK(SRF), ✠ AMS, ✠ ACCU, ✠ CDS, ✠ DPS-3, NBL, SH-DLA, BWT+. Skipet fører Singapore flagg og har følgende hoveddata: (alle tall “cirka”)

Lengde o.a. 228,00 m
Bredde 42,00 m
Dybde 19,00 m
Transit draft 8,50 m
Variable load 20.000 t
DW 61.000 t
GT 60683
Liquid mud cap. 960 m3 (active)
Bulk cement cap. 4x105 m3
IMO nr. 9624146

Maskineri

Fremdriften besørges av 6 x 5500 kW ABB azimuth thrustere, og hovedmaskineriet utgjøres av seks kombinerte dieselelektriske generatorsett hver med ytelse på 7000 kW. Mud pumpene har kapasitet på 5 x 2200 hp, 7500 psi.

Diverse

Skipet er utstyrt med fire knuckle boom kraner på 85 tonn SWL ved 18 meter, eller 17 tonn v/42,3 m rekkevidde, levert av National Oilwell Varco Norway som også har levert BOP gantry kran. Samme firma stod også for pipe handling kran og riser gantry kran. Brønnkontrollutstyret er på 15.000 PSI 18,75” BOP.