Gå til innhold
Annonse
«Maersk Mobiliser» er den femte av i alt seks ankerhåndteringsfartøy Kleven skal levere til Maersk Supply Service Foto: Olav Thokle/Fotomaritim
«Maersk Mobiliser» er den femte av i alt seks ankerhåndteringsfartøy Kleven skal levere til Maersk Supply Service Foto: Olav Thokle/Fotomaritim

Den femte av i alt seks ankerhåndteringsfartøy er levert fra Kleven til Maersk Supply Service AS. «Maersk Mobiliser» er, som sine søsterfartøy, utstyrt med en rekke nyvinninger.

Annonse

«Maersk Mobiliser» er bygget for operasjoner på store havdyp og er i den såkalte Starfishserien. Som sine søsterskip er den utstyrt med en rekke nyvinninger, noe som har sikret den jobb umiddelbart etter levering.

Designet er av typen Salt 200 fra Salt Ship Design på Stord, og har et åpen dekksareal på med enn 800 m2, med 102 m2 overbygget dekksareal i tillegg. «Maersk Mobiliser» er også utstyrt med en ankerhåndteringsvinsj på 450 tonn. Den er plassert i en lukket garasje, slik at mannskap og utstyr er beskyttet for de røffe omgivelsene fartøyet tidvis skal operere i.

«Maersk Mobiliser» er utstyrt med fem motorer som gir en samlet effekt på rundt 23 000 hestekrefter.

Det 95 meter lange, og 25 meter brede skipet har isklasse Ice 1A og er også forberedt for oljeoppsamling, og trekkraften er målt til 260 tonn. Det har sengeplass til 52 personer.

«Mærsk Mobiliser» ble døpt under en enkel seremoni ved Kleven Verft, med Trine Munch Agerskov som gudmor. Deretter gjorde mannskapet skipet klart til å reise på sin første jobb, for en kanadisk operatør som støtteskip for boring i tillegg til å holde unna havis i det aktuelle området.

Leverandørlisten er full av både norske og lokale leverandører. Mare Safety er leverandør av utstyr til byssa og hospitalutstyr. Den elektriske installasjonen er gjort av Hareid Elektriske Teknikk, mens navigasjon- og kommunikasjonsutstyret er levert av HG Marine Electronics for å nevne noen.

Fra før har Kleven levert «Maersk Master», «Maersk Mariner», «Maersk Mover» og «Maersk Minder» til samme rederi.

Det sjette,og siste skipet i serien, blir levert i slutten av januar 2019.

Hoveddata

  • Navn: «Maersk Mobiliser»
  • Verft: Kleven Verft
  • Byggenummer: 386
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 95 meter
  • Bredde: 25 meter
  • Tonnasje: 10.181
  • IMO-nummer: 9765471
  • Rederi: Maersk Supply Service
  • Motorer: 2 x Wärtsilla W8L32, 2 x Wärtsilla W6L32, og 1 x Wärtsilla W9L20
  • Propeller: Wärtsilla Solutions
  • Generator: Volvo Penta - D16 450 kw
  • Navigasjon & Kommunikasjon: HG Marine Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Danfoss Semco
  • Livbåter: Viking Life-saving equipment Norway
  • Elektrisk installasjon: Hareid Elektriske Teknikk AS

Gudmor Trine Munch Agerskov gjorde jobben sin da skipet ble døpt ved en enkel seremoni Foto: Olav Thokle/Fotomaritim
Gudmor Trine Munch Agerskov gjorde jobben sin da skipet ble døpt ved en enkel seremoni Foto: Olav Thokle/Fotomaritim
I maskinrommet finner man blant annet 2 x 4640 kw motorer fra Wärtsilla Foto: Olav Thokle/Fotomaritim
I maskinrommet finner man blant annet 2 x 4640 kw motorer fra Wärtsilla Foto: Olav Thokle/Fotomaritim