Gå til innhold
Annonse
«Mærsk Maker» ble overlevert fra Kleven i februar
«Mærsk Maker» ble overlevert fra Kleven i februar

14. februar var det høytidelig overlevering av det sjette,og siste av en serie på seks ankerhåndteringsfartøy fra Kleven til Maersk Supply Service AS. Nå er skipet klart for spotmarkedet i Nordsjøen.

Annonse

«Mærsk Maker» ble døpt i en seremoni ved kaien ved Kleven Verftet, med Rikke Eskjær som gudmor.

- Det er stor stas at vi nå leverer fra oss det sjette søsterskipet i Starfishserien. Prosjektet har vært viktig både for Kleven og for alle underleverandører, sier konsernsjef Olav Nakken ved Kleven Verft. - Nå når denne flåten er komplett sier vi farvel til Mærsk for denne gang, og ønsker de velkommen tilbake.

Hovedfakta:

  • Navn: «Mærsk Maker»
  • Verft: Kleven Verft
  • Byggenummer: 387
  • Design: Salt 200
  • Lengde: 95 meter
  • Bredde: 25 meter
  • Tonnasje: 10.181
  • IMO-nummer: 9765483
  • Rederi: Maersk Supply Service
  • Motorer: 2 x Wärtsilla W8L32, 2 x Wärtsilla W6L32, og 1 x Wärtsilla W9L20
  • Propeller: Wärtsilla Solutions
  • Generator: Volvo Penta - D16 450 kw
  • Navigasjon & Kommunikasjon: HG Marine Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Danfoss Semco
  • Livbåter: Viking Life-saving equipment Norway
  • Elektrisk installasjon: Hareid Elektriske Teknikk AS

«Mærsk Maker» designet av Salt Ship Design på Stord, og er av typen Salt 200. Det har et åpent dekksareal på mer enn 800m2, med 102m2 overbygget dekksareal i tillegg. Hun er også utstyrt med en ankerhåndteringsvinsj på 450 tonn. Denne er plassert i en lukket garasje, slik at utstyr og mannskap er beskyttet mot de røffe omgivelsene fartøyet tidvis skal operere i.

«Mærsk Maker» har i tillegg isklasse og er også klargjort for ROV-operasjoner og oljeoppsamling.

Rett i jobb

Alle de fem foregående skipene i klassen har gått rett ut i kontrakt, eller blitt sikret jobb i spotmarkedet etter kort tid.

- Fartøyene leverer imponerende resultater innen en rekke tjenester, og vi har mottatt positiv tilbakemelding fra våre kunder over hele verden, sier konsernsjef Steen S. Karstensen, Maersk Supply Service.

Over broen er det montert en rektangulær rullereduksjonstank. Der skvalper vannet frem og tilbake og motvirker rullebevegelsen. Derfor måtte man montere noen bærende konstruksjoner på broen, slik at ikke hele konstruksjonen skulle kollapse. Dette skipet er et av få ankerhåndteringsfartøy som har en slik konstruksjon.

Trekkraften til det nye fartøyet er 260 tonn.