Gå til innhold

Gollenes AS, Fosnavåg kunne oveta nybygget M/Tr. «GOLLENES» fra Karstensens Skibsværft A/S, Skagen den 28. september 2011 som verftets byggenummer 415. Fartøyet har lengde på 62,6 meter og RSW kapasitet på 1380 m3. Dåpen fant sted den 24. september.

Rederiets eiere er Asbjørn Ose og Frode Kvalsvik. Sistnevnte er også skipper ombord, og «GOLLENES» har Fosnavåg som hjemstedshavn. Fartøyet er utstyrt for pelagisk tråling med kvote på makrell, sild, lodde og industrifisk. Prisen for nybygget har vært oppgitt til cirka 130 millioner kroner.
Rederiet opplyste i forbindelse med kontraheringen at de norske verftene var for dyre, og professor Arild Hervik ved Høgskolen i Molde antydet da at spesialiseringen mot offshoremarkedet har ført til at verftene har mistet konkurransedyktighet på klassiske fiskebåter. Karstensen har forøvrig nylig bygget et annet fartøy for norsk kontrahent, «Christina E» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2011. Bare i løpet av de ti siste årene har Karstensens Skibsværft bygget over 30 fiskebåter, og fortsatt er flere i bestilling.

M/Tr. «GOLLENES»
Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk. Dekkshus, styrehus og skorstein er bygget i aluminium. Fartøyet har utfallende baug med bulb under vannlinje. Styrehus har 360 graders sikt. Fartøyet er bygget til DNV ✠1A1, Ice C, Stern Trawler og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 62,60 m
Lengde b.p.p.
55,90 m
Bredde mld.
12,80 m
Dybde i riss h.dk.
5,30 m
Dybde i riss sh.dk
7,80 m
Draft scantl.
7,00 m
RSW kap.
1380 m3
GT
1427
NT
428
IMO
9598622

Drivstofftankene er på 278 m3 og ferskvannstankene på 46 m3.

Dekk
MMC Kulde har levert RSW anlegget på 2 x 546.000 kcal/h med ytelse på 2 x 635 kW. Vacuum systemet er fra MMC Tendos. Slurry Ice Ltd har levert slurry ismaskin. K-Fish har supplert 3 x rensemaskiner og en ruller-sortermaskin. Fiskepumpeutrustningen er leveranse fra Fluid Controls, Killybegs, Irland.
Rapp Hydema har levert dekksmaskineri, som 2 x 60,5 tonns trålvinsjer, nettromler, frelservinsj, hjelpevinsj, ankervinsj, netsondevinsj og fiskeslangetrommel. Trålblokkene er fra Brdr. Markussen, Blue Line, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Fartøyet har kranutrustning fra Triplex med en 4t/12m kran og en kran komplett med TRH-123 rulle. Nybygget er oppmalt med produkter fra Sigma. Den Haan har levert navigasjonslys mens søkeprosjektor er fra Seematz.
I redningsutstyret ombord inngår 2 x RFD 12-personers redningsflåter og Noreq MOB-båt m/davit.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en MAN Diesel 9L27/38 dieselmotor på 2999 kW v/800 rpm som er koblet til et AMG28 50VO30 reduksjongear av samme fabrikat som driver MAN Diesel VBS980 propellanlegg med vingediameter på 3600 mm.
Hjelpemaskineriet består av 3 x Scania DI16/Nordhavn GASI motorer hver på 445 kW, og akselgenerator er type A van Kaick DSG K0-6W på 2063 kVA. Havneaggregatet er også et Scania/Nordhavn generatorsett, og styremaskineri er type RRM Tenfjord. Fartøyet er utrustet med to RRM TT 1300 sidethrustere på 595 kW.
Det er en PTO på hovedgearet beregnet for primær drift av fartøyets strømforsyning via akselgeneratoren. Ytterligere strømforsyning besørges av hjelpemotorene. El-anlegget forsynes med et Power Management System som administrerer kraftforbruket og automtisk oppstart av generatoranlegget.
Det er montert roterende omformer slik at skipets frekvens kan flyte mellom 50 og 60 Hz. Det gir mulighet for å redusere hovedmotorens omdreiningstall med 17%.
Pumper kommer fra Bombas Azcue og ITT Flygt, Alfa Laval har levert separatorer og kompressorleveransen er fra Atlas Copco. Aeron har levert HVAC systemet, og tank sounding anlegget er fra Mobrey.
Brannsikkerhetsmessig har Semco Maritime levert et CO2 slukkingssystem, og alarmanlegget er fra Scana Servoteknikk.

Diverse
Maritime Montering har stått for innredningsarbeidet, inkludert møbler der også Ekornes har hatt leveranser. Innredningsdører er av Momec fabrikat. NorSap har levert styrehusstoler, og vinduer er fra Van Wingerden med vindusviskere fra Wynn. Jets Vacuum har levert toalettsystemet.
Overvåkningsanlegget er levert av Marine Control System, og nevnte PMS system er type DEIF Delomatic 4. Circuit har produsert hovedtavle. Hanstholm Elektronikk har utført de elektriske installasjonene.
Den elektroniske utrustningen er levert og installert av Marineelektronikk, Ålesund der hovedkomponentene er Furuno FSV-30 sonar, Furuno FSV HF-sonar, FCV-1100 ekkolodd, Scanmar Scanbas nett monitor, Furuno trålsonar, Furuno CI-68 strømlogg, 4 x Furuno 2117 radar, Simrad RGC50 gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, Furuno SC-50 GPS-gyro, Sodena plotter, Olex plotter, Sailor HCM 4500 SSB, Sailor RT-2048 VHF. ShipEquip har levert V-satcom og sat-TV system til fartøyet. Monitorer er fra Hatteland.

Verftet videre
Det er høy aktivitet ved Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Leveringsprogrammet fremover ser slik ut: Bnr. 417, “Paula”, 62 m tråler til Irland med levering i desember i år; bnr. 416, “Sanna”, 32 m forskningsskip til Grønland med levering i mars ’12; bnr. 418, “Leinebjørn”, 67 m snurper/tråler til Norge med levering i mai ’12; bnr. 419, “Havsnurp”, 62 m snurper/tråler til Norge med levering i september ’12, samt bnr. 420, “Cattleya”, 70 m tråler til Danmark med levering i oktober 2012.