Gå til innhold
Annonse
«Sten Moster» er søsterskip til «Sten Hidra».
«Sten Moster» er søsterskip til «Sten Hidra».
Annonse

Jiangnan Shipyard (Group) Co., Ltd. i Kina overleverte byggenummer 2361, M/T «STEN HIDRA», til Rederiet Stenersen AS, Bergen den 18. mai. Skipet på ca. 16.600 dwt er bygget etter design fra Skipskonsulent AS, Bergen.

Prisen for skipet er ikke kjent, men det har tidligere vært antydet å ligge på rundt $30 millioner. Det er vanskelig å sammenligne med andre kontraheringer ettersom for eksempel tanker og utstyr kan være helt forskjellige, men nylig ble det kontrahert kjemikalietankskip på ca. 13.000 dwt av et norsk rederi ved et koreansk verft der prisen var oppgitt som $23,6 millioner. Levering er allerede i 2008.

Rederiet Stenersen har nå en flåte på 11 skip samt syv skip under bygging. Alle skipene er bygget i Kina, og det samme er tilfellet med nybyggene. Befraktningspolitikken er langsiktige certepartier til førsteklasses befraktere. Rederiet hadde forøvrig sitt beste årsresultat noen gang i 2006.

«Sten Hidra»s lastekapasitet er ca. 18.620 m3 basis 98% full fordelt på 12 tanker, samt sloptanker, og hun kan ta åtte segregeringer.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
144,05 m
Lengde p.p.
133,80 m
Bredde største
23,00 m
Dybde i riss
12,40 m
Draft design
8,40 m
Dødvekt
ca. 16.613 tonn
Draft scantling
8,90 m
GT
ca. 11935
NT
ca. 5137
IMO nr.
9358931

Tankkapasitetene er 580 m3 heavy fuel oil, 74,8 m3 diesel og 502 m3 ferskvann.

Maskineri
Hovedmaskineriet er en Wärtsilä 6L46C dieselmotor som yter 6.300 kW v/500 o/min. og som er koblet til et Wärtsilä Propulsion CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Fartøyet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem, og farten er ca. 13,5 knop. Styremaskinen er en Tenfjord og ror er type Propac. Nybygget er utstyrt med Brunvoll baugthruster.

rederietstenersen-stenhidra.jpg
rederietstenersen-stenhidra.jpg

Lastecomputer er levert av Loadmaster International AB, og alarm og power management systemet er fra Kongsberg Maritime. Vico AS har levert navigasjonspakken. Utstyret inneholder blant annet Furuno FAR-2815 og FAR-2835S radar, Nautic Systems kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK3 autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno Ecdis og Furuno LC-90 MK2 Loran C.

Kommunikasjonsutstyret innbefatter Furuno GMDSS radiostasjon, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Intercom-anlegget er fra Zenitel Marine AS, og Naval Electronic har levert antenner.

Confido AS har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem er fra UniSea. Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.

*

Jiangnan Shipyard skal flytte til Changxing Island for å gjøre plass til World Expo i 2010 og er med andre ord i samme situasjon som Shanghai Edward Shipyard. I desember i fjor var det stålkuttingssermoni på Changxing Island for en Stenersen båt, visstnok som det første nybygget på det nye storverftet. Stenersens neste levering er bnr. 2363 som kommer i høst, og så følger ytterligere tre product tankers med levering i 2008 til rederiet. O. H. Meling & Co. har plassert to ordrer ved verftet, bnr. 2413 og 2414, på ca. 16.400 dwt for levering i 2009. Totalt sitter Jiangnan med en ordrebok på vel 30 skip på 1,5 millioner dwt fordelt på product tankskip og panamax bulkers.