Gå til innhold
Annonse
Annonse

West Contractors AS, Ølensvåg kunne 12. juli overlevere det seismografiske forskningsskipet M/S «VIKING VISION» til Eidesvik Offshore AS som prosjektnummer 154. Tegninger til prosjektet er levert av Vik-Sandvik. Skipet ble døpt av Martine Brunck som er gift med styreleder i CGGVeritas.

Det var i januar 2005 at kontrakten ble inngått. Skroget var opprinnelig en russisk tråler, «Gion», som ble bygget i Spania (Kverndok &Eldøy) ved Naval Gijon S.A.i 1993 men kom i brann i 1997. Dette skroget var tilgjengelig og forkortet byggetiden ved Westcon.
Nybygget er det femte skipet som leveres fra Westcon til Eidesvik, og det er det hittil største oppdraget verftet har hatt. Det hevdes at det her er snakk om et av verdens kraftigste seismikkskip som kan slepe fjorten seismiske kabler på tolv km hver.
Skipet gikk inn på kontrakt med CGGVeritas og er det fjerde skipet som befrakteren har i tjeneste fra Eidesvik. Skipet har klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, V3, HELDK, RP COMF-(V3), CLEAN, Ice C.

M/S «VIKING VISION» Hoveddata:

Lengde o.a.
105,00 m
Lengde b.p.p 89,50 m
Bredde p.sp
24,00 m
Dybde i riss til h.dk.
11,80 m
GT 10302
IMO nr 8907034

Tankkapasitetene er 2976 m3 brennolje, 513 m3 ferskvann og 2685 m3 vannballast.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er fra Wärtsilä type 16V32 som har ytelse på ca. 10.000 hk og er koblet til et Kamewa Ulstein hovedpropellanlegg med dia. 4400 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat. Skipet har Tenfjord styremaskineri og Becker ror. Thrusterutrustningen består av to Ulstein Aquamaster US 285 CP hver på 2500 kW og en Kamewa Ulstein tunnelthruster på 1200 kW forut. Farten er ca. 17,5 knop.
Strømforsyningen besørges av 3xMaK 2850 kW og 1x2540 kW hjelpemotorer og Alconza akselgenerator. Nødaggregatet er av Volvo Penta fabrikat type D9-MG-RC.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og ventilasjonsanlegget er fra Aeron. Allweiler har levert pumper, Sperre kompressorer og Alfa Laval separatorer. Haugland Kjøleservice har stått for proviant kuldemaskineriet, og sanitærutstyret kommer fra Johansen Rør. Pyro har hatt leveransen av kjelutrustning.
Alf Lea & Co. Brannvern har levert inergen brannslukkingssysstem, og brannvarslingsanlegget er levert av Eltek.

Dekk
Odim har levert komplett seismikk vinsjsystem, og tre seismiske kompressorer er en levering fra LMS, Østerrike. Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri, og Hydramarine har fremskaffet tre kraner. Heli-dekket er levert av Marine Aluminium, vindusleveransen er fra Bohamet og Libra har levert utvendige dører. Lanterner kommer fra Tranberg, vindmåler fra Deif og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret omfatter blant annet fire Viking redningsflåter hver for 35 personer, livbåter fra Eide Marine Tech og MOB-båt fra Norsafe i TTS-Marine davit.

Innredning
M/S «VIKING VISION» er innredet med lugarplass for 70 personer. Maritime Montering har hatt innredningsoppdraget, Jets Vacuum har levert toalettsystemet, incinerator er fra Teamtec og Beha har levert bysseutstyr. Vassnes Elektro har vært el.teknisk konsulent og har utført de elektriske installasjonsarbeidene.
Alarmanlegget for maskinrommet hører inn under Wärtsilä leveransen, og den elektroniske broutrustningen viser blant annet JRC JMA 25 og JRC JMA 30 radar, JRC JFE-380 ekkolodd, Taiyo peiler, JLN-205 logg, Simrad AP9 Mk III autopilot, JRC MX-420 GPS, JUE-410 Fleet 77 Inmarsat C, JRC NCR 333 navtex, JCY-1700 VDR, JRC JUE-85C V-sat Inmarsat C, Tron TR 20 VHF, Motorola GM 360/12, JRC JHS-770S VHF og Motorola GP340 UHF.



Westcon AS skal levere bnr. 29 (gassdrift) til Eidesvik Offshore i inneværende år og søsterskip med bnr. 30 i 2008. Bnr. 31 er en fiskebåt bestilt av Sirene Fishing Co., og bnr. 32 skal leveres i juli 2009 til Møkster Shipping & Riise Underwater Engineering.