Gå til innhold

Havyard Ship Technology AS har levert nok et nybygg til Supply Service P/F, Leirvik på Færøyene. Byggenummer 109, M/S «TORSBORG», ble overtatt den 27. juni 2012. Skipet er av Havyard 832 L design.

Dette er det fjerde skipet med Havyard design som er levert til rederiet og det tredje Supply Service fartøyet som er bygget ved Havyards verft i Leirvik. Supply Service er en del av Sjöborg PF-gruppen. Familieselskapet har eid nærmere 40 fiskebåter i løpet av like mange år, og på tross av at Færøyene ikke har noe oljeutvinning (ennå) er det offshorenæringen rederiet nå satser tungt på.

Rederiet var også det første som bestilte designet Havyard 832 som har blitt en svært populær serie. Dette er nybygg nr. 14 som blir levert av dette designet. Skroget er bygget ved Cemre i Tyrkia, og skipsprisen ble i sin tid oppgitt til ca. 300 millioner kroner.

Skipet fører færøysk flagg, har klasse i DNV med notasjoner ✠1A1, E0, SF, DK(+), HL(2,8), LFL*, COMF-V(3)C(3), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV, DYNPOS-AUTR, OILREC og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 86,00 m
Lengde b.p.p.
74,40 m
Bredde største
17,60 m
Dybde i riss til h.d.
7,70 m
Draft max
6,40 m
DW
ca. 4.300 t
Dekk
901 m2
IMO 9644445

Tankkapasitetene er 1015 m3 brennolje, 900 m3 ferskvann, 2370 m3 vannballast og 1900 m3 oil recovery.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med fire MTU dieselmotorer type 16V4000M33S hver med ytelse på 2080 kW, levert av Bertel O. Steen Teknikk, fire Marelli generatorer fra NES og to Schottel STP 1212 propellanlegg hver på 1600 kW. Wilhelmsen Maritime Services har levert SCR converter. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta motor på 99 kW.

For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med tre Brunvoll sidethrustere hver på 880 kW.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har stått for kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval og RWO. Parat Halvorsen har levert kjelutrustning, Proviant kuldeanlegg er fra Florø Kjøleservice, og Nyborg vifter er installert ombord.

Optimarin har levert ballastvann behandlingssystemet til nybygget. XTronica har stått for tank sounding system, og isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. AM Instrumentering har supplert flowmeter. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra AS Norco Oslo.

Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Autronica Fire and Security slukkingsanlegg og varslingssystem fra Thorn Security.

Dekk

Dry bulk anlegget er fra Van Alst Marine & Offshore, og dekksmaskineri kommer fra Adria Winch. TTS Energy har levert kraner til fartøyet, og landgangsutstyr er fra Gurskøy. Fendere er supplert av FencoNor, og ankerutrustningen er fra Fossen Shipping.

Bohamet har hatt vindusleveransen. Vanntette skyvedører er fra IMS, utvendige dører fra Libra Plast og Varde har levert branndører. Tranberg har stått for lanterner og lyskastere. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og overflatebehandling er utført av Korrosjons Entreprenøren.

Redningsutstyret består av Mare Safety leveranser som Viking redningsflåter og Mare MS GTC 700 MOB-båt i davit fra Aukra Maritime.

Innredning

M/S «TORSBORG» er innredet for 25 personer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Miele har levert vaskeriutstyr, og Beha utstyr er på plass i byssen. Toalettsystemet er en Jets leveranse.

NES har levert hovedtavle type Elpro, samt at brokonsoller er fra Elpro. Transformatorer kommer fra Noratel.

Elektronikk

Havyard Power & Systems har levert IAS og den elektroniske broutrustningen som består av blant annet Furuno FCR-2817 radar, FAR-2837 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo DDL-1550 peiler, Furuno DS-80 logg, 3 x Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, Furuno Telchart Ecdis, Furuno FA-150 AIS, Furuno VD-3010 VDR, Sailor CU-5000 MF/HF GMDSS, JRC NCR-333 navtex, Sailor TT 3000 Inmarsat C, Motorola UHF, 2 x Sailor SP 3520 VHF, RT 5020VHF og RT 6210 VHF.

Kongsberg Maritime har levert K-POS DP21 anlegget.

Havyard Ship Technology skal levere bnr. 110 til Vestland Offshore i oktober og bnr. 107 til Havila Shipping i desember. Bnr. 112 og 113 skal leveres til Global Offshore i 1. og 2. kvartal 2013, og Forland Shippings nybygg (Havyard 857) skal være ferdig i august samme år.