Gå til innhold
Annonse
Annonse

Teigenes AS, Herøy tok levering av byggenummer B 336/1 fra Remontowa Stocznia Polnocna SA (Northern Shipyard) 10. november. Den nye ringnotbåten fikk navnet M/S «Teigenes». Skipet er bygget etter design fra Vik Sandvik og skal ha kostet cirka 130 millioner kroner.

Da Didrik Vea gikk til det skritt å bygge fiskebåten «Vea» i Polen, kom det frem flere kritiske røster i Norge, inkludert fra skipskonstruktører. Vi tok derfor polske skipsbyggere i forsvar i artikkelen "Alarmen går – eller?" i SKIPSREVYEN nr. 1/2004.

Leveringen av «Vea» ble for øvrig omtalt i SR nr. 1/2004, og siden har samme verft også bygget krabbe-/teinebåten «Teineskjær» (SR nr. 4/2005) på oppdrag fra Teineskjær AS, Skogsvåg etter design fra Sawicon AS, Bergen, som for øvrig også hadde prosjektert «Vea».

Verftet
Northern Shipyard S.A. ble grunnlagt i 1945 og tilhører Remontowa Group. Verftet har levert mer enn 150 fiskebåter av forskjellige størrelser og typer til rederier på Island og Færøyene, samt til Norge, Russland, Polen, Frankrike og Skottland.

Denne kontrakten er vunnet i hard konkurranse med europeiske skipsbyggere, der rederiet la vekt på erfaring og høy standard på verftets arbeidere, samt blant annet verftets tekniske fasiliteter.

Rederiet
Teigenes AS ble dannet av Terje Teige i 1948, og det første fartøyet ble innkjøpt samme året. I dag er det hans to sønner, Knut og Sigurd Teige som eier og driver rederiet.

Fremdriftsanlegget fra Siemens beskrives som Hybrid diesel elektrisk. Med det menes kombinasjon av mekanisk og diesel elektrisk fremdrift. Hovedmotoren er en CAT 3612TA dieselmotor på 3800 kW v/900 o/min. I forkant av motoren driver denne en Siemens akselgenerator på 2900 kVA, og en Siemens 1RN4 elektromotor på 2000 kW er kommet på akselgeneratorens vanlige plass. Både reduksjonsgear type ACG 950 K og propeller er fra Scana Volda.

RSW-anlegget bestående av ni tanker på totalt 2000 m3 er fra York Refrigeration. Havnens Skibsisolering APS har utført skumisolering av RSW-tankene, mens bokskjølere er type Bloksma fra Dimo. Fisken overføres til RSW-tankene ved hjelp av en Z-Marine fiskepumpe, og selvlossing fra fisketankene skjer ved et vakuum system levert av C-Flow Fish Handling AS. RSW-rørsystemet er fra Stadpipe, og fisketeller/kontrollvekt er levert av RM Perforering AS.

Dekksm

askineri som snurpe- (2x37,4 tonn), trål- (2x94 tonn), anker-, hjelpe-, ørekal og sondevinsj er fra Rauma Brattvaag. Det samme er to capstans og nettrommel. De tre dekkskranene er Triplex leveranser. Hydrakraft har levert hydraulisk sekkeutløser trål, blokker er fra Møllerodden Imenco Products og ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Diverse hydrauliske sylindre er levert av Servi Technics AS, og luketerser kommer fra MacGregor (NOR) AS.

Blom Marine har levert vinduer til fartøyet, Cathelco Jotun produkter er benyttet på skrogområder som befinner seg under vann, og Metacom Sandblasting SRL har utført sandblåsingsarbeidet. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast. Astrup AS har leveret alumiumsplater og verktøymaskiner.

Av redningsutstyret ombord er MOB-båt, davit og redningsflåter levert av Fosnavåg Notbøteri.

Innredning
M/S «Teigenes» er innredet for et mannskap på 14 personer i enkeltlugarer. I tillegg er det messe, konferanserom, salong, bysse og garderober, alt utstyrt etter norsk standard. Maritime Montering AS har stått for all inredning ombord, og Hygienteknikk har levert HT-vasker, mens vakuumtoalett anlegget er levert av Jets Vacuum.

Hareid Elektriske Teknikk AS har utført de elektriske installasjonene, og brokonsoll er levert av Steinsvik AS. Vessel Management System er merke Umas V.

Elektronikk
Thor Falkevik AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr til nybygget, og her finnes utstyr som JRC radar, Simrad ekkolodd (ES 60 for tråling og EQ 60 for snurping) og to sonar, GC 80 kompass, Skipper logg, Simrad autopilot, Simrad elektroniske kart, Simrad GPS/DGPS og Global-Star mobiltelefon. Satellittantenneutstyr er fra ShipEquip, mens Datatech AS har levert PC/server-system, TV og stereo.