Gå til innhold

M/S «STRIL COMMANDER» ble overlevert fra Havyard Leirvik AS til Stril Offshore AS c/o Simon Møkster Shipping AS, Stavanger den 2. januar 2009 som verftets byggenummer 93.

Nybygget av Havyard 842 design blir beskrevet som Anchor Handling / Tug / Supply / Rescue / Oil Rec NOFO 2005 og ble bestilt i november 2006. Prisen ble da oppgitt til ca. NOK 285 millioner.
M/S «STRIL COMMANDER» har klasse i Lloyds LRS ✠100A1, Offshore Tug/Supply Vessel, Comfort, +LMC, UMS, FIFI I, DP(AA), Ice Class 1E og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,50 m
Lengde b.p.p.
64,80 m
Bredde 17,20 m
Dybde i riss til h.dk. 8,00 m
Dwt
ca. 3.000
Draft
6,90 m
GT 2.806
NT
857
Light ship 2828 t
Dekkslast 1.300 t/530 m2
Bollard pull ca. 200 t
IMO 9420150

Tankkapasitetene er 1146 m3 brennolje, 726 m3 ferskvann, 942 m3 drill water, 1055 m3 ORO, 515 m3 brine og 540 m3 liquid mud.

Maskineri
Skipet har hovedmaskineri bestående av 2 x MaK 12M 32C dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW v/750 o/min som er koblet til to Kamewa Ulstein propellanlegg via to reduksjonsgear av samme fabrikat type 3000 AGSC KS560.
Hjelpemaskineriet består av to CAT C18DITA motorer hver på 601 kW med to Stamford generatorer hver på 688 kVA. Nødaggregatet er en Perkins 6TG2AM på 92,5 kW med Stamford generator på 125 kVA. Skipet er videre ustyrt med to Marelli akselgeneratorer hver på 3000 kVA.
Skipet har Tenfjord styremaskineri og er utrustet med to Kamewa Ulstein TT2200 DNP thrustere hver på 883 kW og en azimuth type TCNS 73/50 på 883 kW.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia og RWO.
Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Aeron, og Florø Kjøleservice har levert proviant kuldemaskineri. Parat Halvorsen har forestått kjelutrustning, og tankpeileutstyr er type Umas. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Tyske H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR (Selective Catalytic Reduction)
system for NOx reduksjon der prinsippet er injeksjon av urea.

Dekk
Fi-Fi anlegget er levert av Jason Engineering, og cementanlegget er en RRM leveranse. Gunclean Toftejorg har levert tankvaskemaskin. Dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, og Bergen Group Dreggen AS har forestått to kraner. Eide Marine Tech har supplert kranutrustning. Vinduer er fra Bohamet, og vindusviskere er type Seematz. Vanntette skyvedører er levert av IMS.
Redningsutstyret ombord består blant annet av Viking redningsflåter og to Mare GTC 700 MOB båter fra Mare Safety i TTS Marine daviter. Skipet har sikkerhetssertifikat for 280 overlevende.
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering. I byssen er det Beha leveranser. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum, og Teamtec har levert incinerator. De elektriske arbeidene er utført av Havyard Elektro.

Elektronikk
Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjons utstyret med Furuno FAR-2837S BB radar, FAR-2117 radar, Skipper GDS 102 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550 peiler, JRC JLN-205 logg, 3 x Navigat X Mk2 Mod 10 gyrokompass, Anschütz Navipilot 4000 autopilot, Furuno GP-150, Furuno Telchart T-2026 kartplotter, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FS-2570 MF/HF SSB GMDSS A3 radiostasjon, 2xMcMurdo Epirbs, 2xSART radar transpondere, 3xMotorola GM 380 UHF, 4XGP380 UHF, 2xSailor RT 5020 VHF, 2xRT 4800 VHF, 3xNavico AXIS 30 VHF, Furuno FA-150 AIS, Furuno SSAS og Furuno Felcom 15 Inmarsat.
Kongsberg Maritime har stått for DP2 anlegget med Differential GPS type 2xKongsberg Seatex DPS 200.

Havyard Leirvik AS skal fremover levere bnr. 97 til Garware Offshore, bnr. 99 og 100 er for Havila med levering i april og september 2009. Bnr. 98 er en Møkster opsjon som skal leveres i juni 2009 hvis opsjonen er erklært. Havila har også en opsjon med bnr. 88 for levering mars 2010. Planene for Havilas subseafartøy som skulle leveres i 2011, er foreløpig satt i bero.