Gå til innhold
Annonse
M/S «STAR» - fra Aker Yards, Rauma til Åland
M/S «STAR» - fra Aker Yards, Rauma til Åland
Annonse

Tallink Grupps Tallink Silja i Estland har tatt levering av den hurtiggående fergen M/S «STAR» fra Aker Yards, Finland bygget ved Helsinki verftet. Byggenummer 1356 ble overlevert 10. april. Kontraktsprisen lød i sin tid på rundt 110 millioner euro.

Nybygget inviet ruten Tallinn - Helsinki 12. april. Denne “Shuttle service” fergen sies å være unik og er den hurtigste som er bygget for en slik kort distanse med service speed ca. 27 knop. Ved bruk av dette fartøyet tilbyr Tallink “high speed service” året rundt idet M/S «Star» er bygget med finsk isklasse 1A. Seilingstiden er under to timer. Ombord tilbys det blant annet flere restauranter, pubber og business lounge.

Skipet er arrangert med 11 dekk, har ca. 2300 seter, 520 køyer og kan ta ombord ca. 1900 passasjerer. Bildekket på 2000 lane meter betyr en truck kapasitet på opp til 120, eller 450 biler.

M/S «STAR» er klasset i Bureau Veritas 1 @Hull, Ro-Ro Passenger Ship, +MACH, AUT UMS, SYS-NEQ-1, Finnish Ice class 1A og har følgende hovedddata:

Lengde o.a.
186,00 m
Lengde b.p.p.
170,00 m
Største bredde
27,70 m
Dybde i riss h.dk
9,50 m
Draft design
6,50 m
Dwt
ca. 4.700
Passasjer kap.
1900
GT
36.250
NT
13.320
IMO nr.
9364722

Tankkapasitetene er 975 m3 heavy fuel oil, 550 m3 ferskvann og 3250 m3 ballast vann.

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri utgjøres av fire MaK 12M43C dieselmotorer hver med ytelse på 12.000 kW v/514 o/min som via Flender reduksjonsgear driver to Wärtsilä

ay333b.jpg
ay333b.jpg

Fergen er utstyrt med baugrampe som måler 18 x 4,7 meter og en akterrampe på 11 x 18 meter. Det er en 44 meter lang heisbar rampe, og høyden er 4,9 meter både på øvre dekk og hoveddekk. TTS Ships Equipment har levert bildekk og ramper, og heiser er fra Kone. Vinduer kommer fra Bohamet. Skipet er utstyrt med Blohm+Voss stabiliseringsfinner.

M/S «Star» seiler med et mannskap på ca. 100 og er innredet med 64 utvendige og 65 innvendige 4-manns lugarer. I tillegg kommer to doble handicap-lugarer. Loipart

ay333c.jpg
ay333c.jpg

har levert bysseutstyr og toalettsystemet er levert av Evac.

Redningsutstyret innbefatter livbåter m/daviter fra Davit International og Viking evakueringssystem.

Callenberg har levert hovedtavle, navigasjonssystemet er en Kelvin Hughes leveranse og Konsberg Maritime har levert integrert automasjonssystem.

*

Nylig ble det bekjentgjort at Tallink Grupp hadde kontrahert en stor cruise ferge ved Aker Yards til pris cirka 180 millioner euro for levering våren 2009. Skipet skal utvikles basert på Galaxy (SR nr. 3/2006). Et søsterskip er for øvrig under bygging for levering våren 2008.