Gå til innhold
Annonse
Annonse

Kystsnurperen M/S «STAALØY» ble levert fra Lyng AS, Måløy til Staaløy AS som byggenummer 2 den 9. april 2011. Skroget er bygget ved Riga Shipyard i Latvia, og båten er bygget etter Seacon design SC 43. Prisen for nybygget er cirka 100 millioner kroner. Byggenummer 1 fra Lyng AS var forøvrig «Ringbas» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2010.

«STAALØY» er blitt utrustet på 17 uker i Måløy uten at Lyng AS har eget skipsverft. Det opplyses at det gode samarbeidet med underleverandørene har hjulpet til med å få arbeidet utført hurtig.
En av eierne i fartøyet er Hans Magnus Drønen som har tatt steget fra havfiske over til kystfiske. Dette er familierederiets sjette båt som får navnet «Staaløy». Det opplyses i FiskeribladetFiskaren at havfiskeflåtens «Staaløy» hadde hele 34 eiere som nesten alle var passive med ønske om å selge seg ut i stedet for et årlige utbytte som gikk opp i formueskatt …
Løsningen ble at Torbas AS kjøpte ut de nevnte aksjonærene for deretter å fusjonere Hans Magnus Drønen inn i Torbas AS. Så skal dette selskapet kjøpe «STAALØY» med kvoter fra Lyng AS. Under byggingen av fartøyet var det eiet av Lyng AS. Så på en måte bygget Lyng AS båten for egen regning. Kystfiskekvotene kommer fra flere fartøyer. I tillegg til pelagiske arter har båten også seikvoter.

M/S «STAALØY»
Båten skal være den første som er bygget etter de nye stabilitets- og kubikkreglene. Fartøyet er bygget i henhold til DNV 1A1 Fishing Vessel Rules og Sjøfartsdirektoratets regler for fiskefartøy med fartsområde “Havfiske II”.
Hovedddata:

Lengde o.a. 43,80 m
Bredde på spant 11,00 m
Dybde i riss til sh.dk.
7,10 m
Lastekap. 500 m3
GT
886
Imo nr.
9588988

Tankkapasitetene er 216 m3 brennolje og 77 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en MaK 6M25 dieselmotor som utvikler 2500 hk og driver et Scana Volda propellanlegg. Hjelpemaskineriet består av to Scania motorer hver på 500 kW og en Nogva Deere motor på 200 kW. Styremaskin er av RR fabrikat, type Tenfjord, og sidethruster er levert av Brunvoll.
Isovent har levert ventilasjonsanlegget for både maskinrom og innredning. Sentronik har levert inergen brannslukningssystem.

Dekk/diverse
RSW-anlegget er fra MMC Kulde, og MMC Tendos har levert vakuumsystem for lasting og lossing. Karmøy Winch har levert 3-tonns dekkskran og 2,5 tonns fiskepumpekran. Samme firma har videre fremskaffet to kombi snurpe-/trålvinsjer med max. trekkraft på 36 tonn, ørekalvinsj på 9,6 tonn, Tristar nothaler, notleggervinsj og to ankervinsjer. Z-Marine har supplert fiskepumpe.
Ankerutrustningen er fra Selstad som også har levert redningsutstyr og MOB-båt.
M/S «STAALØY» er innredet med ni lugarer med dusj/wc. Innredningsarbeidet er utført av HMC Marine Interior. Ulvesund Elektro har levert hovedtavle og utført de elektriske installasjonene ombord. Steinsvik har levert FlexiBridge broløsning.

Elektronikk
Måløy Radioforretning har levert og montert elektronisk utstyr som Furuno FAR-2117 BB og FAR-2137S BB radar, Furuno CI-80 BB logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno SC-110 GPS kompass, Furuno TEcdis, Simrad AP50 autopilot, Simrad GC-80 gyro, Jotron Tron 45 SX nødpeilesender, Tron-40S friflyt, SART 20 radar transponder, Tron-20 GMDSS bærbar VHF, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Furuno FM-8800 VHF, Sailor RT-2048 VHF, Furuno NX-700 navtex, Sailor TT3026E Mini-C og Deif vindmåler.
Annet utstyr ombord er Simrad SX-90 sonar, Simrad PI notovervåkning og Dualog elektronisk fangstovervåkning. Brovaktalarm er type Matre og intercom-anlegget er type Phontech. Hatteland har levert monitorer og antenner er fra Comrod.