Gå til innhold
Annonse
Skandi Iceman. Arkivfoto: Harald Valderhaug
Skandi Iceman. Arkivfoto: Harald Valderhaug

– AHTS fra Vard Søviknes

Annonse

M/S «SKANDI ICEMAN» ble overlevert fra Vard Søviknes til Iceman AS med DOF Management som manager den 23. oktober som verftets byggenummer 799. Nybygget er av Vard AH 12 konstruksjon.

Verftsgruppen (ved Langsten verftet) har tidligere bygget to skip av samme design for japanske K-Line, «KL Sandefjord» og «KL Saltfjord», begge omtalt i SKIPSREVYEN nr. 6/2010 henholdsvis 2/2011.

Skipets bredde på 24 meter fremheves og skal gi generelt god stabilitet og sikre ankerhåndteringsoperasjoner. Annet utstyr er en avansert AHF ramme og stor riggkjetting kapasitet. Skipet har NMDs redningsgodkjennelse for 300 passasjerer/overlevende.

M/S «SKANDI ICEMAN»

Kontrakten for nybygget ble inngått i april 2012, og prisen er blitt anslått til cirka 550 millioner kroner. Det ble den gangen opplyst at Iceman AS var et investeringsselskap under dannelse av Pareto Project Finance, med støtte av norske og internasjonale investorer.

Samtidig som dette skrives (29.10), rapporteres skipet sluttet for “rig move” av Leiv Eriksson til dagrate NOK 150.000. Ikke særlig imponerende i forhold til flere forretninger som ble gjort uken før til NOK 675.000.

Klasseselskap er Det Norske Veritas, og skipet har notasjonene ✠1A1, ICE-1B, WINTERIZED BASIC, Offshore Service Vessel, AHTS, SPS, Fire Fighter I and II, OILREC, SF, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), HL(2.8), TMON.

M/S «SKANDI ICEMAN» har Bergen som registreringshavn og fører NOR flagg med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,50 m
Lengde b.p.p. 84,80 m
Bredde på sp. 24,00 m
Dybde i riss 9,80 m
Draft max 7,80 m
Draft design 6,50 m
Dw ca. 4.240 t
Dekksareal 800 m2
GT 8269
NT 2508
Bollard pull 280 t
IMO 9660073

Tankkapasitetene er ca. 1430 m3 drivstoff, ca. 1150 m3 ferskvann, ca. 3750 m3 vannballast og ca. 1635 m3 oil recovery.

Maskineri

Skipets fremdriftsmaskineri består av to hovedmotorer av type Bergen B32:40V12, hver med ytelse på 6000 kW. Scana Propulsion har levert gear og propeller. ABB leveransen består av det dieselelektriske systemet.

Tre hjelpemoter er av type Bergen C25:33L9ACD hver på 288 kW, Nødaggregat er type Nogva Scania DI12 62M på 335 kW med Stamford generator, og havneaggregatet er av samme fabrikat, Nogva Scania DI 1655M på 532 kW, med Stamford generator.

De fem sidethrusterne er Brunvoll leveranser, en azimuth, to sidethrustere forut og to akter, alle med ytelse på 1200 kW.

Sperre har levert kompressorer, og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Vard Accommodation HVAC har levert fryse- og kjølemaskineri for proviant, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Ventilasjonsanlegget er også en Vard Accommodation HVAC leveranse, og isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior. Brannslukkingsanlegget er type Autronica levert av Vard Electro.

Foto: Harald Valderhaug
Foto: Harald Valderhaug

Dekk

I forbindelse med ROV hanger er det launch- & recovery system og Sepro A-ramme. IP Huse har stått for diverse anchor handlingsutstyr, og dekksmaskineri er fra RRM inkludert to 2,8 t/15 m kraner. TTS har supplert en 12 t/16 m kran.

Dry bulk systemet med kapasitet på 250 m3 er levert av Randaberg Industries. Thermo Navare har levert varmluftsvifter De-ice, og Tranberg har supplert De-ice utstyr. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.

Bohamet har levert vinduer, utvendige dører kommer fra Libra-Plast mens IMS har tatt seg av vanntette skyvedører til fartøyet. Flombelysning er fra Luminell, Tranberg har levert lyskastere og lanterner og Glamox har supplert annet belysningsutstyr.

I redningsutstyret inngår seks Viking redningsflåter hver med kapasitet på 25 personer og Alusafe 700 Twin MkII MOB-båt. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.

Innredning

M/S «SKANDI ICEMAN» er innredet for 45 personer med 39 enkeltlugarer og resten doble. R&M Ship Interior har tatt seg av innredningsarbeidene. Miele har levert vaskeriutstyr, Mare Safety har levert bysseutrusning av Beha fabrikat og toalettsystemet er fra Jets. Teamtec har supplert incinerator.

De elektriske installasjonene er levert og utført av Brattvåg Electro AS. Baze Technologies har levert underholdningsanlegg, Clearcom system er fra Soundware Norge og CCTV anlegget er fra Electronix Com Scan Norge. Global Maritime har utført FMEA. Jotron Phontech har forestått PA systemet. Eaton Norway har levert UPS, Atea/Alcatel har stått for telefonanlegg og EX barrierer er fra Norex.

Elektronikk

O. Øverland AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til nybygget. Her finner man blant annet Furuno FCR-2127 X-band radar, FAR-2137 BB S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Simrad EA 600 dypvanns ekkolodd, Anschütz autopilot, Taiyo TDL 1550 peiler, Anschütz St. 22 gyrokompass, Furuno TECDIS, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-1575 MF/HF radiostasjon, Furuno Felcom Inmarsat C, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000-6G VDR, Tron 40S MkII friflyt, Tron SART 20 radar transponder, Motorola og Sailor UHF/VHFs, Furuno FM-8500 VHF, Tron 20 VHF og Furuno NX-700A navtex.

DP-anlegget er fra Konsberg Maritime type KPOS DP-21, og Inmarsat Solutions har levert SatTV.

VARD Søviknes skal levere bnr. 800 som er et OSCV fartøy, til DOF i april 2015.