Gå til innhold
Annonse
Annonse

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte MT 6017 MK II designet M/S «SIEM MARLIN» til Siem Offshore AS den 16. februar 2009 som verftets byggenummer 323. Nybygget ble kontrahert i august 2006, og prisen ble da oppgitt til 295 millioner kroner. Stålleveransen er fra Norsk Stål.

I forbindelse med dåpsseremonien kunne man lese i media at bare de tre første av totalt 12 nybygg kontrahert av Siem Offshore har finansieringen på plass. Alle skipene i serien skal etter planen leveres innen utgangen av 2010, og omtalte skip er det første av disse tolv.
Samme kilde forteller at de ni skipene har verdi på 6,5 milliarder, men det høres vel noe voldsomt ut (over NOK 720 millioner per skip)? For i forbindelse med nykontraheringer sommeren 2007 ble det anslått at kontraktssummen for alle 14 fartøyene til Siem var oppe i 6,6 milliarder kroner med verftsledelsen som kilde.
M/S «SIEM MARLIN» blir beskrevet som et Multipurpose ROV Field Support/Supply & Construction fartøy. Skipet er klassset i DNV ✠1A1, E0, SF, Dynpos AUTR, Clean, Comf-V (rating 3), DK(+), hl, (2.5/2.8), LFL*, OilRec, Supply Vessel, Ice C, NAUT OSV, HELDK-S og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,60 m
Lengde b.p.p.
86,60 m
Bredde p.sp. 19,70 m
Dybde i riss til h.dk. 7,85 m
Dybde i riss til sh.dk. 10,60 m
Draft max.
6,30 m
Dwt
ca. 4.700
GT
ca. 4500
NT
ca. 1350
Dekksareal
1046 m2
Dekkslast ca. 3.400 t
IMO nr
9408994

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1150 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1530 m3 vannballast, 1130 m3 ORO, 1310 m3 drill water, 320 m3 dry bulk, 860 m3 liquid mud, 495 m3 brine og 175 m3 methanol.

Maskineri
Skipets diesel-elektriske fremdriftssystem er en ABB leveranse med 4 x CAT 3516 C dieselmotorer, hver med ytelse på 2100 ekW, 4 x AVK generatorer og 2 x Azipull propeller hver på 2200 kW.
To hjelpemotorer er type CAT C18 hver på 550 ekW koblet til to Stamford generatorer hver på 688 kVA. Nødaggregatet er sammensatt av en CAT C9 motor på 160 ekW og Leroy Somer generator på 200 kVA.
Skipets maksimum fart er ca. 16 knop, og økonomisk fart er ca. 12 knop med forbruk på ca. 10 tonn per dag. I havn er forbruket 0,8 tonn/dag og med DP operasjon 2-4 t/d.
Nybygget er utrustet med tre Kamewa Ulstein thrustere, to av typen TT2200 CP hver på 1050 kW og en type UL1201 på 883 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, og kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. Separatorleveransene er fra Alfa Laval (brennolje), RWO (lensevann) og Nor-Instruments. Enwa har levert omvendt osmoseanlegg, og platevarmevekslere er fra Ing. Per Gjerdrum.
Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, mens proviant kjøle-/fryseanlegg kommer fra Vattøy Kjøleservice. Pyro har levert kjelanlegg, og isoleringsarbeidene er utført av verftet. Norske Shell har levert smøreolje, og Maskindynamikk har utført støy- og vibratormålinger.
H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR (Selective Catalytic Reduction) system for NOx reduksjon der prinsippet er injeksjon av urea. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
For brannslukking har Wilhelmsen Marine Systems levert et skum anlegg for dekk. Varslingssystemet er fra Tyco.

Dekk
Helidekk er en leveranse fra Marine Aluminium, Bohamet har hatt vindusleveransen og viskere er type Wynn. Dry bulk anlegget kommer fra Saunes & Helseth Maritim. Dekksmaskineri er av type Rauma Brattvaag. Hydramarine har levert en kran på 100 t/15m, og ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping. Libra Plast har forestått utvendige dører og luker.
Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet, og overflatebehandlingsarbeidet er utført av både verftets folk og Premator.
Redningsutstyret omfatter 2x35 personers redningsflåter fra Brude Safety, MOB-båt m/davit fra Maritime Partner, overlevningsdrakter for 68 personer og medisinpakke fra Medi 3.

Innredning/diverse
M/S «SIEM MARLIN» er innredet med lugarkapasitet for 68 personer fordelt på 18 enmannslugarer og 25 dobbeltlugarer. Hospital har fire køyer. Contech innredningspaneler er anvendt på innvendige skott, VAD har levert møbler og styrehusstoler er type NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og forbrenningsalegget kommer fra Kay Lindegaard Incinerators. Hareid Elektriske Solutions AS levert Miele vaskeriutstyr, og kjøle/fryserom er en leveranse fra Fresvik Produkt.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og vært el.teknisk konsulent og har videre levert hovedtavle samt bro- og maskinromspulter.
Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget med kontroll og PMS, samt DP2-anlegget. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS. Intercom-anlegget er fra Zenitel og Hareid Elektriske Solutions har supplert audio/video.

Kleven Verft AS skal fremover levere bnr. 325 og bnr. 324 til Rem Maritime, bnr. 335 til Siem Offshore i mai, bnr. 339 til Troms Offshore i november/desember, bnr. 332 til Siem Offshore i mars 2010 og bnr. 336 til samme rederi i september.