Gå til innhold
Annonse
Annonse

Serene Fishing Company Ltd., Shetland overtok den pelagiske tråleren M/S «SERENE» fra Westcon AS, Ølensvåg den 13. august 2009 som verftets byggenummer 31. Nybygget ble døpt av Ruby Williamson, gift med medeier og maskinist ombord, Gilbert Williamson.

Prisen for fartøyet har vært oppgitt til både over 100 millioner og over 200 millioner kroner. Selv uttalte skipper Bobby Polson til Shetland Marine News etter leveringen at rederiet var heldig som kunne kontrahere til en god pris, og hvis man skulle bestille i dag, ville prisen være betydelig mer, eller rundt GBP 10 millioner (altså under NOK 100 millioner).
Videre ble det opplyst at det hadde tatt tre år fra salg av forrige fartøy (til islandske Samherji – fartøyet var bygget ved Flekkefjord i 1998), via planlegging for nybygg og få henne bygget. Skroget ble bygget ved CHT Denizcilik Gemi i Tyrkia, og det tok Westcon fem måneder å fullføre utrustningen av fartøyet. Mr Polson uttalte videre at investeringer som denne er av vital betydning for Whalsay samfunnet som er helt avhengig av fiskeindustrien.
Nybåten er den sjette i rekken som bærer dette navnet i løpet av et tidsom på over 50 år i selskapet under ledelse av Bobby Polson og faren Mackie. Det startet med den første båten i 1954, og deretter kom fornyelsene i 1969, 1987, 1996 og 1998. I dag er det syv partnere i Serene Fishing Company.

M/S «SERENE»
Båten er designet av Vik Sandvik i samarbeid med rederi og verft, og det spesielle med fartøyet er at tråldekket er ett dekk høyere enn på tilsvarende trålere, og trålposen trekkes inn på hekken i stedet for langs skutesiden. Fangsten pumpes fra hekken inn til lasterommene forut og til fordeling til tankene ved hjelp av et avansert pumpesystem plassert under dekk. Dermed slipper man å ha pumper på shelterdekk forut, som i stedet er gjort helt innelukket. Dette har stor betydning for sikkerheten til mannskapet ettersom alt arbeid foregår under dekk. Det skal være første gang systemet tas i bruk av britiske trålere.
Det fremheves også at båten er 2,6 meter bredere enn andre pelagiske trålere med denne lengden, men hun er faktisk kun 1,2 meter bredere enn for eksempel «Chris Andra» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 6/2006, og «Gitte Henning» som ble bygget ved Karstensens Skibsværft, har akkurat samme bredde (som «Serene», men er nesten 4 meter lenger (SR nr. 1/2009). Også hun er et VS design.
Etter avgang fra verftet (som ble forsinket grunnet tekniske problemer) gikk turen til Lerwick for endelige forberedelser til fartøyets første tur på feltet. «SERENE» har kapasitet for ca. 2.200 tonn og har kvoter på sild og makrell samt noe kolmule.
M/S «SERENE» har DNV klasse ✠1A1, Fishing Vessel, E0, Ice C og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 71,66 m
Lengde b.p.p 62,40 m
Største bredde 15,60 m
Dybde i riss til forc.dk. 11,10 m
GT 2751
RSW cap. 2045 m3

Tankkapasitetene er 550 m3 brennolje og 100 m3 ferskvann.

Dekk/innredning
RSW tankene fra MMC Kulde rommer 2.045 m3. Alt dekksutstyr er levert av Karmøy Winch. Det innbefatter blant annet to dekkskraner, trålvinsjer og andre vinsjer, ankerspill, fiskepumpe, trålhåndteringskran akter og nettromler. MMC Tendos har supplert vacuumpumpe, mens fiskveiesystem er type Marel M2200 Scale. Eide Marine Tech har supplert anker og kjetting til fartøyet.
Vinduer kommer fra Wigo, Libra-Plast har levert utvendige dører og lyskastere er en Norselight leveranse. Fartøyet er oppmalt med Jotun malingsprodukter, og overflatearbeidet er utført av FAST, Polen.
Redningsutstyret inneholder blant annet to redningsflåter levert av Brude Safety og en MOB-båt type NorMar 425 GRP.
Innredningen ombord er arrangert for 15 personer, og normalt er det et mannskap på 12 ombord som alle har enmannslugarer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, møbler kommer fra Maritime Møbler, Miele har stått for vaskeriutstyr og Jets Vacuum har levert toalettsystemet.
Vassnes Marine har utført de elektriske installasjonene ombord, Vassnes MB Consultant har vært el.teknisk konsulent og hovedtavle er produsert av Elpro. Det integrerte automasjonssystemet er en leveranse fra Vassnes Automasjon, og ballast monitoring anlegget er type Umas V. Deif har levert anemometer.

Maskineri

Fartøyet har en MaK 12M32C hovedmotor med ytelse på 6000 kW som er koblet til et Scana Volda fremdriftssystem med Scana Volda ACG 950 gearbox , Scana Volda CP 105/4 propeller og NSMB19A dyse. Toppfart er ca. 18 knop, og økonomisk fart ligger i området 10/14 knop.
To MaK generator sett, type 6M20C og M20C sørger for strømproduksjonen, og havneaggreat er type CAT C4.4 og nødaggregat type CAT C9 som begge sørger for strøm når båten ligger i havn.
Styremaskineri er fra Hatlapa og betjener Becker ror. Fartøyets manøvreringsegenskaper forbedres ved hjelp av to Brunvoll thrustere, type FU-63-LTC-1750.
Kompressorer er fra Sperre, og Allweiler har levert pumper. Separatorene er leveranser fra GEA Westfalia FO/LO, mens oil water separator er fra Jowa.
HVAC anlegget og vifter er fra Aeron med kjøling fra Teknotherm. Haugaland Kjøleservice har levert proviant kuldeanlegg, og isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Maskinrommet er brannsikret med et CO2 anlegg levert av Alf Lea & Co. Brannvern og et brannvarslingsanlegg levert av Eltek/Tyco Fire & Integrated Solutions.

Elektronikk
M/S «Serene» utstyrt med det siste innen elektronisk utstyr fra Furuno, Scanmar, Simrad og Sailor, levert og montert av H. Williamson & Sons Ltd. Det omfatter blant annet Furuno FR-2127 og FR-2137S radarer, Simrad ES60 ekkolodd, Furuno FCV-30, Furuno FCV-1200L og Furuno FSV-1200L 88/200 ekkolodd, Furuno FSV-30 og FSV-84 sonar, Furuno CI-68 BB Tidemeter logg, Simrad GC80 gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, Simrad FS70 trålsensor, Furuno Navnet 3D plotter, 2 x Sodena Mini Ecdis, Scanmar fangstsensor, Sailor 5000 Series MF/HF GMDSS radiostasjon, Sailor VHF, Furuno NX-700B navtex, Iridium/Sailor sat.phone/fax og Ericsson mobiltelefon/fax. Phontec har levert intercom-anlegget, og antenner kommer fra Sea Tel.

Westcon AS skal levere bnr. 32 og 33 til Simon Møkster Rederi/Riise Underwater Engineering i 2009 henholdsvis 2010.