Gå til innhold
Annonse
M/S «SBS TORRENT» - supplyskip fra Karmsund Maritime Service til Skottland
M/S «SBS TORRENT» - supplyskip fra Karmsund Maritime Service til Skottland
Annonse

 

SBS Marine Ltd., Aberdeen, Skottland tok levering av M/S «SBS TORRENT» som byggenummer 28 fra Karmsund Maritime Service AS, Kopervik 6. april. Nybygget er et VS 470 MK II design

SBS Marine Limited ble etableret i 2000 og er et heleiet datterselskap av Viking Supply Ships AS. «SBS Torrent» er det femte VS470 MkII fartøyet i SBS flåten. Etter overleveringen satte skipet kurs for India der hun skal på langtidskontrakt til Transocean.

M/S «SBS TORRENT»
Skipet er klasset i DNV @1A1, SF, E0, Fi-Fi, DynPos1 og fører britisk flagg med registreringhavn Aberdeen. Mannskapets sikkerhet fremheves som svært viktig, og fartøyet er derfor designet med et well deck arrangement. Det betyr at hoveddekket er omgitt av høye bulwarks, og dekkslasten lastes i en nedsenkning. Dette innebærer sikre arbeidsforhold ved lastehåndteringer til sjøs, og skansekledningen beskytter samtidig lasten på dekk.

En viktig sak for alle PSV fartøyer er transport av bulklast, og VS 470 MkII gir fleksibilitet med segregering av forskjellige produkter. Skipet kan laste to typer av mud, brine og base oil samt tørrbulk. Alle produktene kan losses både på babord og styrbord side midtskips eller akter, og det er arrangert med to pumper per system. Et computer system gjør at lasting og lossing av all last kan utføres fra styrehuset.

Skrogformen fører til stor drivstoffbesparelse, og forbruket ved 10 knop/5m draft er ca. 3,5 tonn per dag.

M/S «SBS TORRENT» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,40 m
Lengde b.p.p.
64,00 m
Bredde største
16,60 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Draft scantling
6,50 m
Dwt
ca. 3.800
Lastedekk
710 m2
Dekkslast
ca. 1800 tonn
GT
ca. 2500

Tankkapasitetene er for brennolje 1109 m3, for ferskvann 912 m3, for vannballast 816 m3, for drybulk 371 m3, for base oil 210 m3 og for liquid mud/brine 1070 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT 3606 TA dieselmotorer hver med ytelse 2030 kW, som driver hver sitt Scana Volda CPP propellanlegg med diam. 2900 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat. Tenfjord styremaskineri opererer High Lift ror, og fartøyet er utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere som forbedrer manøvreringsegenskapene. To er montert akter og to forut, alle på 588 kW.

Kombinasjonen av thrustere, hovedpropeller og ror gjør fartøyet i stand til å forbli i posisjon selv med vind opp til 40 knop og strøm på 3 knop.

Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett med motor type 3408 TA på 410 kW og generator på 462 kVA. CAT nødaggregat er type 3304 NA på 81 kVA. På gearene sitter to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 1625 kVA som også produserer strøm til skipet.

Allweiler har levert pumper, Sperre kompressorer mens separatorer kommer fra Alfa Laval og Jowa. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron AS, og air-condition anlegget er fra Teknotherm. Skogland AS har levert proviant fryse-/kjølemaskineri. Tankpeileutstyret er type Umas, og kjelutrustningen kommer fra Pyro.

For brannsikring av maskinrommet har Alf Lea & Co. Brannvern levert et CO2 slukkesystem, og brannvarslingssystemet er fra Eltek. Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering.

Dekk
Gunclean Toftejorg har levert tankvaskesystemet til fartøyet, og cementanlegget med tanker er en leveranse fra Randaberg Industries. Det hydrauliske dekksmaskineriet, inkludert to tuggervinsjer, er en Rauma Brattvaag leveranse, og kran er fra Hydramarine AS. Sotra Marine Produkter har levert anker og kjetting.

Redningsutstyret ombord omfatter MOB-båt med davit fra Norsafe og redningsflåter fra Viking. Tranberg har levert lanterner og lyskastere, og skipet er oppmalt med International Maling malingsprodukter.

Innredningen
Nybygget har ni enkeltlugarer, tre dobbeltlugarer og to 4-manns lugarer. Maritime Montering har hatt innredningsoppdraget, og paneler på innvendige skott kommer fra Isolamin. Beha har levert bysseutstyr, og vakuumtoalett systemet er fra Jets Vacuum. Marin Elektro AS har utført de elektriske installasjonene og levert hovedtavle.

Bjørge Steinco Moland AS har levert integrert automasjonssystem til fartøyet, og det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert og montert av Vico AS. Styrehusstoler er fra SAP.

*Karmsund Maritime Services skal levere bnr. 26 til Meling i mai, et VS 485 design, og så kommer bnr. 29, en ST 254-CD, til Østensjø i desember, bnr. 30 og 31 av type VS 490 til Solstad Offshore i desember 2008 og mai

2009.