Gå til innhold
Annonse
Annonse

M/S «SAYAN PRINCESS» ble levert fra Tersan Tersanecilik Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi i Tyrkia til Høyland Offshore AS den 20. februar 2013 som byggenummer 1021. Registrert eier av skipet er Sayan Princess Limited Ltd., Malta.

Fartøyet er bygget etter Havyard 832 CD design med dieselelektrisk fremdrift og DP II system. Skipet er bygget til DNV klasse med notasjoner ✠1A1, Fire Fighter, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8).

Etter leveringen fra verftet har fartøyet arbeidet i spot markedet i Nordsjøen, der ratene har vært noe skuffende i april, – ned mot GBP 7.000 i dagrater. I mars var tilstanden noe bedre, og skipet ble rapportert til rate GBP 13.000 for ett oppdrag.

M/S «SAYAN PRINCESS» fører Malta flagg med Valetta som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 78,60 m
Lengde b.p.p.
68,82 m
Bredde 17,60 m
Dybde i riss h.d. 7,70 m
Draft max
6,50 m
Dw
3.548 t
Dekksområde
801 m2
Dekkslast
ca. 2.200 t
GT
2925
NT
903
IMO nr.
9651852

Skipets tankkapasiteter er 1075 m3 brennolje, 820 m3 ferskvann, 975 m3 liquid mud/brine, 300 m3 dry bulk og 2555 m3 vannballast.

Maskineri

Norwegian Electric Systems har levert fartøyets dieselelektriske fremdriftssystem med fire NEG generatorer hver på 1722 kVA, to fremdriftsmotorer, to baugthruster motorer, 2 x Norwegian Electric Quadro Drive for Main Propulsion og 2 x Norwegian Electric Quadro Drive for baugthrusterne. De fire dieselmotorene er av CAT fabrikat som hver utvikler 2108 hk. Propellanlegget utgjøres 2 x RRM Azimuth, og de to baugthrusterne er hver på 1150 hk. Nødaggregatet er av Cummins fabrikat.

Bunkersforbruket basis service speed på 12 knop er ca. 10 tonn per døgn, mens ved økonomisk fart på 10 knop er forbruket ca. 7 t/d. Ved DP operasjon er forbruket ca. 6,5 t/24 timer.

Diverse

M/S «SAYAN PRINCESS» er arrangert med innredning for 25 personer, heriblant 13 enmanns lugarer. Redningsutstyret omfatter Noreq MOB-båt m/davit, 2 x 25 personers redningsflåter samt diverse redningsutstyr, inkludert overlevningsdrakter. Det er også innredet hospital ombord.

Tersan Shipyard har virkelig begynt å gjøre seg gjeldende internasjonalt. For Norges vedkommende ble fôrbåten “Høydal” omtalt i Skipsrevyen nr, 5/2012 og i denne utgaven er både “Havbryn” og “Sayan Princess” presentert. Og ytterlige nybygg følger de neste månedene til rederiene Strand Sea Service og Andenes Havfiskeselskap.