Gå til innhold
Annonse
Foto:
Foto:

– seismikkskip fra Myklebust Verft

Annonse

Sanco Shipping AS, Gjerdsvika overtok seismikkskipet M/S «SANCO SWORD» fra Myklebust Verft AS, Gursken den 27. mars 2014 som verftets byggenummer 358. Skipet ble døpt av Nina Jacobsen. Dette er rederiets andre nybygg av ST-324 design fra Skipsteknisk – det første var  «Sanco Swift» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2013. Disse fartøyene kan operere i både varme og kalde farvann og har DNV notasjon ICE-1B.

Nevnte «Sanco Swift» har allerede vært i operasjon i ni måneder for befrakteren Dolphin Geophysical, og både rederi og befrakter/operatør er imponert over skipets performance i seismikk sektoren. Nybygget M/S «SANCO SWORD» gikk også inn på langsiktig certeparti til Dolphin Geophysical og startet sin virksomhet i Barentshavet. Nybygningskontrakten ble omgjort av rederiet fra opsjon til fast kontrakt i mai 2012.

– Kvalitet og levering til rett tid er heilt avgjerande for oss, og vi synest det er veldig flott at vi finn dette i nabobygda, uttalte Ivar Slettevoll, adm.dir. i Sanco Shipping den gangen. – Vi valde å erklære opsjon på skip nummer to fordi vi såg fortsatt behov for ny tonnasje innan seismikkmarknaden.

Dolphin utøvet samtidig opsjonen for et langsiktig time charter for fem år fast periode pluss opsjoner på 3 x 2 år for dette skipet. Atle Jacobsen, CEO uttalte – “Sanco Sword” will be the fourth high capacity 3D seismic vessel to be operated by Dolphin and position us with one of the most modern and efficient fleets in the industry. The delivery timing of the vessel is ideal during a further strengthening of the marine seismic market.

M/S «SANCO SWORD»

Det seismografiske forskningsfartøyet er designet for 3D surveys for tauing av 14 streamers og er innredet for opp til 60 personer. Som tilfellet var med søsterskipet, antas at Dolphin også i dette tilfellet utvider kapasiteten til 16 streamers.

M/S «SANCO SWORD» fører Gibraltar flagg, er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, ICE-1B, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, RP, E0, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 96,15 m
Lengde b.p.p 84,60 m
Bredde p.sp. 23,00 m
Dybde i riss 8,80 m
Draft lastet 7,00 m
Dw ca. 3.250 t
GT 8772
NT 2632
Bollard pull ca. 216 t
IMO nr. 9662100

Tankkapasitetene er ca. 1758 m3 fuel oil, ca. 406 m3 diesel oil og ca. 218 m3 ferskvann.

Dekk/innredning

Kongsberg Evotec har levert komplett akterdekk håndteringssystem av kabler, wire og tau. Hver streamer vinsj har kapasitet på ca. 12.000 meter streamer kabel. Neuman & Esser har supplert seismikk kompressorer. TTS har levert dekkskran på 12t/17m og proviantkran på 1,5t/15m, mens ankerspill og capstans er fra Seaonics. Barovaner er levert av Ulmatec Baro.

Skipet er utstyrt med helidekk med 26,1 m diameter designet for Sikorsky S-92, Super Puma EC225 eller tilsvarende. Vindusleveransen er fra Bohamet, IMS har stått for vanntette skyvedører og utvendige dører kommer fra Libra-Plast. Nybygget er oppmalt med Hempel malingsprodukter.

Redningsutstyret inneholder blant annet Viking redningsflåter og Weedo 700 FRB, sistnevnte fra Maritime Partner.

M/S «SANCO SWORD» er innredet med 46 enkeltlugarer og syv doble, og innredningsarbeidene er utført av Nordic Ship Interior. Mare Safety har levert bysseutstyr av Beha fabrikat. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, og incinerator er en TeamTec leveranse. Elektro installasjonene er utført av Hareid Elektriske Teknikk, og samme firma har levert hovedtavle.

Maskineri

Fremdriftssystemet utgjøres av 4 x MAN Diesel & Turbo 8L32/40 dieselmotorer hver med ytelse på 4000 kW, 4 x AVK akselgeneratorer hver på 2600 ekW og 2x6500 kW Scana Propulsion propeller og gear. Hjelpemotor er type CAT C 32 på 910 ekW, og nødaggregatet er på 300 ekW.

Styremaskineri og ror er av RRM fabrikat. Fartøyet er utstyrt med en Brunvoll tunnel thruster forut på 1000 kW og en akterthruster av samme fabrikat på 800 kW. Max. speed er ca. 16,5 knop, service fart er ca. 14 knop og ved tauing ca. 4,5/5 knop.

Catamiser er fra Gesab. Dette er en kombinert eksoskjele og NOx katalysator basert på SCR teknologi. Allweiler har stått for pumpeutrustningen, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og isoleringsarbeidet er utført av MSC. BWTS systemet kommer fra MMC. Brannsikkerheten blir ivaretatt av et Autronica brannslukkingssystem.

Elektronikk

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av HG Marine, og det integrerte automasjonssystemet er fra Kongsberg Maritime.

I navigasjons-  og kommunikasjonsutstyret ombord finnes blant annet Furuno FCR-2117 radar, Furuno FCR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Kongsberg EA600 ekkolodd, Furuno SC-50 GPS compass, 2 x FurunoGP-150 DGPS, 2 x Navigat X Mk1 gyro, Anschütz Nautopilot 2025 autopilot, 2 x TEcdis AW type Telko, Furuno DS-60 doppler log, Furuno FAX-408 værfax, 2 x Sailor 6300 radiostasjon, 2 x Sailor 6222 simplex DSC VHF, 2 x Sailor RT-6210 VHF, 5 x Motorola GM 360 UHF, 8 x Motorola GP 380 (portable) UHF, Sailor 6100 Sat C, Jotron Tron 40S Epirb og Jotron Tron Sart.

----

Myklebust Verft skal levere bnr. 367 til Atlantic Offshore i vår, og bnr. 368 til samme rederi i juli. Rieber Shippings nybygg, bnr. 369, skal være ferdig i mars 2015, mens bnr. 376 og 377, konstruksjonsskipene til Volstad Maritime, leveres i desember i år og ca. april 2015.