Gå til innhold
Annonse

– Skyssbåt fra Måløy Verft

Annonse

Torsdag 12. juni 2014 overleverte Måløy Verft AS byggenummer 17, skyssbåten M/S ROSE EKSPRESS, til Gulen Skyssbåtservice AS i Eivindvik, Gulen. Katamaranen skal gå i rute mellom Espevær og Eidesvik, etter at rederiet vant anbudskonkurransen med Skyss for en periode på 10 år med 2+2 års opsjoner. Lørdag 14. juni var det duket for dåp av ROSE EKSPRESS på Espevær, med to av rederiets andre båter også til stede.

Det skal ha vært en festdag i Espevær denne lørdagen, med til sammen tre av båtene i flåten til Gulen Skyssbåtservice til stede. Det spesielle er at alle disse er tegnet av Ola Lilloe-Olsen, og det ble dermed en ekstra fin dag for mannen bak begrepet “Ola-båt”.

Daglig leder Per Vold og Gulen Skyssbåtservice vant anbudspakken med Skyss i hard konkurranse, og det var en dedikert plan med grundig arbeid som lå bak. Det var to ruter som skulle betjenes, og det var derfor behov to båter. ROSE EKSPRESS ble som kjent bestilt ny fra Måløy Verft for å betjene Espevær-ruten, mens Øygarden-ruten ble bestemt håndtert gjennom kjøp av annenhåndstonnasje. I siste runden ble det kjent at gamle “Brottøy” var til salgs. Dette var ansett for å være et godt alternativ for operasjon i Øygarden – men med noen justeringer.

Struktur og det grunnleggende i båten var på mange måter som nytt, men en skikkelig modernisering var på sin plass. Måløy Verft og Fjordesign gjorde jobben på rekordtid, med ferdigstilling rundt nyttår. I dag bærer båten navnet “Øyrosa”.

Trygg forbindelse

For sambandet mellom Espevær og Eidesvik valgte man altså en helt ny båt, tegnet av Ola Lillioe-Olsen, og bygget av Måløy Verft. Både designer og reder er svært fornøyd med resultatet, og kvaliteten skal være av høy klasse.

Ved 22 knop i motvind ut Nordfjorden på prøvetur målte man 62,1 dB(A) i salong, med et uttak på ca. 415 kW pr. motor. Det er en båt bygget etter IMO 2000 HSC-koden, og lokalsamfunnet på Espevær vil dermed få en meget trygg og god fastlandsforbindelse for folk og varer, samt to biler eller en varebil når det er nødvendig. Båten er også utrustet med en vannkanon i baugen som kan levere 3500 l/time.

ROSE EKSPRESS er bygget i henhold til reglene i Sjøfartsdirektoratet for ferdsel i fartsområde 4. Den har en total lastekapasitet på 15 tonn, og rommer 47 passasjerer. Makshastighet er ca. 24 knop.

hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................  24,00 m

Bredde ....................................................................................................................  7,20 m

Dybde i riss ............................................................................................................  2,85 m

Dypgående .............................................................................................................  1,60 m

Drivstoff kap. ..........................................................................................................  6000 l

Ferskvann kap. ........................................................................................................  1000 l

Bruttotonnasje ..........................................................................................................  116 t

Skrogdimensjonering for 25 knop og belastning på 2 g i LCG.

Maskineri

Mancraft har levert 2 x MAN 2482 LE419 dieselmotorer på 441 kW hver. ZF665 reduksjonsgir betjener faste fem-bladede propeller levert av West Mekan AS. Styremaskinene er av typen Kobel, og levert fra SeaTek AS. De to hjelpemotorene på 17,5 kW er av typen Kohler, og ble levert av Sleipner AS. Samme selskap har også levert 2 x SH550 sidethrustere.

Elektro-arbeidet er utført av Ulvesund Elektro AS. Pumper kommer fra Vestjet, ventilasjon og isolasjon fra Isovent, samt ventilstyring fra Alshell. Rørarbeidet er utført av Tennebø Rør AS.

Dekk

ROSE EKSPRESS er utrustet med en TMP1300 dekkskran, levert av Meydam AS. PMH ankervinsj kommer fra Nik Haugrønning AS, mens anker er levert av Sotra Anchor & Chain. Bilrampe og landgang er fra Undertun Industries.

Lanterner er en Tranberg-leveranse, vinduer har Ertec Industries levert, mens viskerne er fra ScanVipers. Libra-Plast har supplert utvendige dører.

Diverse

Hele innredningsarbeidet på ROSE EKSPRESS ble utført av Fjordesign. Toalettløsingen kommer fra Jets Vacuum. Med hensyn til sikkerhet har Untertun levert redningsflåter, Alf Lea AS har fremskaffet skumanlegg, mens redningsdrakter og nødraketter kommer fra  Selstad AS.

Radio og navigasjonsutstyr er levert av Måløy Radio AS. Samme selskap har også levert informasjonssystemet til passasjerene.