Gå til innhold

Rem Con AS tok levering av M/S «REM GAMBLER» som byggenummer 725 fra STX Norway Offshore – Brattvaag den 25. juni 2010. Skipet er et STX Europe AH 12 CD design og er søster av «Normand Prosper» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2010. Skroget er bygget ved STX Europe Tulcea. Nybygget ble døpt av Margrethe Remøy.

Hvorfor Gambler? Ikke vet vi, men kanskje henspiller det på at Rem Offshore var aktiv og dyktig i hele oppgangsyklusen med kontrahering/kjøp og videresalg. Den siste tiden virker det som om noe av midlene skal i sirkulasjon igjen. «Rem Fortune» ble innkjøpt fra Greatship Global Offshore Services tidlig i år, i mai ervervet rederiet en majoritetsinteresse i selskapet som eier «Troms Vision» og like etter kontraherte Rem Offshore fire store PSV fartøyer, to ved Kleven Verft til ca. 350 millioner kroner per skip og to ved STX Norway Offshore til ca. 375 millioner kroner per skip.
Denne typen fartøy har bollard pull på hele 338 tonn og kan gjøre stor fart. Skipet er arrangert med integrert ROV-hangar.
M/S «REM GAMBLER» skal ha kostet ca. 700 millioner kroner, er klasset i DNV til ✠1A1, SF, Supply vessel, TUG, E0, DYNPOS-AUTR, (IMO DP II), Comf-V(3), Clean Design, NAUT OSV, TMON, DK(+), HELDK og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde b.p.p.
84,80 m
Bredde på sp.
24,00 m
Dybde i riss
9,80 m
Draft max
7,80 m
Dwt
ca. 4.724
Deck space
750 m2
GT
7.862
IMO
9447964

Tankkapasitetene er ca. 1994 m3 brennolje, ca. 901 m3 ferskvann og ca. 3696 m3 vannballast.

Maskineri

Skipets fremdriftsmaskineri utgjøres av to hovedmotorer av type Wärtsilä W16V32 hver med ytelse på 7680 kW, to Wärtsilä propeller med diameter 4600 mm og fire CAT generatorsett type 3516C som hver produserer 2100 ekW. Nødaggregatet er type CAT C 18 på 340 ekW. Farten kan på topp komme opp i ca. 19,8 knop ved draft på 6,5 meter.
Thrusterutrustningen består av tre Kamewa Ulstein type TT2400, to forut og en akter, hver på 1200 kW, og to Ulstein Aquamaster type UL2100 på 1500 kW, en forut og en akter. Styremaskinen er fra Tenfjord og ror fra Becker. Castrol har levert smøreolje.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval og RWO. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert fryse- og kjølemaskineri for proviant, og kjelutrustningen er fra Pyro.

Dekk
Helidekk er fra Marine Aluminium, og TTS Ships Equipment har levert ROV hangarporter. To rail-kraner er av Rolls-Royce fabrikat, og Odim Abas har supplert proviantkran. Dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, mens ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Landganger er en leveranse fra Gurskøy, Bohamet har levert vinduer og vindusviskere er type Wynn. IMS har levert vanntette skyvedører, og Libra Plast har forestått branndører og GRP dører.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatebehandlingen er utført av PCS Construction. I redningsutstyret inngår redningsflåter fra Viking og MOB-båt m/davit fra Mare Safety, type Mare 700 GTC.

Innredning
M/S «REM GAMBLER» er innredet for 70 personer med 20 enkeltlugarer og 25 dobbeltlugarer. Beha har levert bysseutstyr, og incinerator er fra Teamtec. Jets har levert toalettanlegget.
De elektriske installasjonene er utført av STX Norway Electro, og samme firma har levert hovedtavle og brokonsoll, samt IAS og PMS.

Elektronikk
DP-systemet er fra Kongsberg Maritime type KPOS DP 21, og Comrod har levert antenner.
O. Øverland har levert og montert det elektroniske utstyret som består av Furuno FAR-2117 X-band radar, Furuno FCR-2137-BB S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno Telchart Tecdis, Furuno FAX-30, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyro, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno VR-3000 VDR og Furuno FA-150 AIS.
Blant kommunikasjonsutstyret er Furuno FS-2570 MF/HF SSB radiostasjon, Tron 40S og 45SX Epirbs, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Motorola GM-380 VHF, Motorola GM-380 UHF, Furuno FM-2721 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 20 VHF, Icom og Furuno Felcom 15 Inmarsat C.

STX Norway Offshore AS – Brattvaag skal levere byggenummer 730, en OSCV av type Aker 06 L til Solstad Offshore i januar 2011. Brattvaag skal også utruste tre såkalte special purpose vessels for en ukjent, utenlandsk reder for levering i desember 2011, juni og september 2012 med byggenumrene 745, 746 og 747. Disse skipene er 86 meter lange og 17,5 meter brede og skal kunne utføre berging, redning, sleping, brannslokking og oljeoppsamling.