Gå til innhold
Annonse
M/S «REM ETIVE» - multipurpose fartøy fra Kleven Verft
M/S «REM ETIVE» - multipurpose fartøy fra Kleven Verft
Annonse

Kleven Verft AS, Ulsteinvik kunne 23. mai overlevere nok et nybygg av MT 6016 Mk II RSV design da Rem Offshore AS, Fosnavåg overtok M/S «REM ETIVE» som verftets byggenummer 316. Full benevnelse er Multipurpose Field- & ROV-Support Vessel. Kontraktsprisen ble i sin tid oppgitt til rundt 240 millioner kroner.

Nybygget gikk etter overlevering inn på kontrakt med Aberdeen-baserte TSMarine Ltd. for en periode på fem år med 2 x 1 års opsjoner. Befrakter skal benytte fartøyet på forskjellige prosjekter og skal kunne foreta “diverless subsea decommissioning and intervention activities, rigless well intervention services, wellhead and subsea infrastructure abandonment, subsea tree change-out and subsea construction support activities”.

Skipet er klasset i DNV @1A1, E0, SF, Supply Vessel (Hull only), Heldk-S, Dynpos AUTR, Clean, Comf-V(3), Dk(+), HL (2,5), LFL*, Ice C med broarrangement i henhold til NAUT OSV og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
92,95 m
Lengde b.p.p.
86,60 m
Bredde på spant
19,70 m
Dybde i riss h. dk.
7,70 m
Dybde i riss sh.dk.
10,45 m
Draft max.
6,30 m
Dwt
ca. 4.170
Dekksareal
ca. 800 m2
GT
ca. 4926
NT
ca. 1477
IMO nr.
9379686

Tankkapasitetene er 2302 m3 brennolje, 642 m3 ferskvann, 2971 m3 vannballast, 800 m3 antiheeling tank og 40 m3 slops.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med 4 x CAT 3516 B dieselmotorer, hver med ytelse på 1901 kW v/1800 o/min som driver fire Siemens generatorer hver på 2028 kVA. Siemens har også levert elektromotorer og frekvensomformere.

Fremdriftspropellanlegget består av to Kamewa Ulstein AZP 100 hver på 2200 kW, og skipet er utrustet med tre Kamewa Ulstein thrustere, to av typen TT2200

405b.jpg
405b.jpg

Skipet er utstyrt med en 140 tonns active heave compensated kran fra National Oilwell og to kraner fra ABAS Crane. Helidekk er levert av Marine Aluminium, og Rauma Brattvaag har levert hydraulisk dekksmaskineri, mens to capstans kommer fra Odim. Anker- og kjettingutstyr er fra Sotra Marine Produkter.

Bohamet har levert vinduer, vindusviskere er fra Wynn, IMS har levert vanntette skyvedører og Libra Plast utvendige dører. Glamox har levert

muhlhan-remetive.jpg
muhlhan-remetive.jpg

M/S «Rem Etive» er arrangert med lugarkapasitet for 100 personer fordelt på 24 x enmannslugarer, 24 dobbeltlugarer, tre 4-manns og åtte 1+1 personers lugarer. Innredningsarbeidene er utført av Navco, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.

Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og har levert hovedtavle samt bro- og maskinromspulter, mens Skan-El Skipsprosjektering har vært el.teknisk konsulent. Styrehusstoler er merke SAP.

Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget av type SCV-400 Vessel Control System og DP-anlegget. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS.

*

Kleven Maritime kunne fremvise stor økonomisk fremgang for 2006 med 30,2 millioner kroner i resultat før skatt. Det to verftene, Kleven Verft og Myklebust Verft sikret seg 22 nybygningskontrakter i løpet av 2006.

Kleven Verft AS skal levere MPSV fartøy til DOF av type VS 495 i inneværende år og bnr. 318 (MT 6016 L) til Toisa Limited, Bermuda i desember. To skip av type MT 6022 skal bygges for Rem Maritime med leveringer i februar og mai 2008 (bnr. 320 og 321), og så følger en UT 712L AHTS i september til samme rederiet. Siem Rovde skal ta levering av bnr. 319 i mars og av bnr. 323 i november 2008. I januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til Rem Maritime, en UT 712 L, bnr. 335 er en MT 6016 som skal leveres til Rem Offshore i januar/februar, og bnr. 339 er for Troms Offshore og skal v&

aelig;re ferdig i slutten av 2009.