Gå til innhold
Annonse
Rem Arctic. Foto: Tor Erik Kvalsvik
Rem Arctic. Foto: Tor Erik Kvalsvik

– PSV fra Kleven Verft

Annonse

M/S «REM ARCTIC» ble overtatt av Rem Offshore AS fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik den 22. mai 2015 som verftets byggenummer 374. Som navnet antyder, er fartøyet spesialbygget for operasjon i arktiske områder. Skipet ble døpt i Fosnavåg havn 22. mai av 10 år gamle Sara Remøy, barnebarn av reder Åge Remøy.

Skipet er bygget etter VS 485 MKIII Arctic design fra Wärtsilä Ship Design og er den første båten av WSD sin nyeste serie med arktiske PSVer Det har klassenotasjon Winterized Basic som innebærer at fartøyet har funksjoner som hindrer isdanning og avising, og at skrog og fremdriftanlegg har klasse ICE-1B.

Byggekontrakten ble inngått i januar 2014, og prisen for fartøyet ble oppgitt til cirka 345 millioner kroner. Skipet er det foreløpig siste i en lang rekke nybygg levert fra Kleven til Rem – 18 fartøyer på under 10 år forteller det meste om aktiviteten.

Hvis nybygget skal arbeide i spot markedet, møter det en tøff hverdag basert på markedet hittil i år med rater ned på £2500/3500 per dag.

M/S «REM ARCTIC» har DNV GL klasse ✠1A1, ICE-1B, Winterized Basic, Dynpos- AUTR, Clean Design, E0, NAUT OSV(A), OILREC, LFL*, SF, Comf-V (3) C(3), Standby Vessel, DK(+), HL(P). Metizoft har assistert med Green passport sertifisering. Fartøyet fører NOR flagg og har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. ...................................................................................................................................... 87,20 m

Lengde b.p.p. .............................................................................................................................. 77,70 m

Bredde på spant ..................................................................................................................... 20,00 m

Dybde i riss h. dk. .................................................................................................................... 8,60 m

Dw ............................................................................................................................................ ca. 4.900 t

GT ............................................................................................................................................. ca. 4600

Dekksareal ................................................................................................................. ca. 1000 m2

IMO nr. ............................................................................................................................. 9731250

Tankkapasitetene er 900 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 2470 m3 vannballast/drill water, 330 m3 dry bulk,700 m3 mud, 200 m3 base oil, 250 m3 metanol og 1800 m3 ORO.

Maskineri

Wärtsilä har levert en integrert pakke som omfatter hovedmotorer og elektro- og automasjonssystemer, inkludert selskapets patenterte Low Loss Concept (LLC). Dette høy-redundante dieselelektriske systemet gir økt sikkerhet i kraftforsyningen, lavere tap i det elektriske systemet og betydelige plassbesparelser i forhold til et konvensjonelt dieselelektrisk anlegg. Wärtsilä LLC vil bidra til at “Rem Arctic” oppfyller høyest mulig ERN (Environmental Regularity Number) på 99.99.99.99. (ERN er en måling på fartøyets evne til å opprettholde posisjon og normal drift ved ulike feilscenarier).

Det dieselelektriske fremdriftsanlegget fra Wärtsilä omfatter fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW og to Steerprop 35 CRP propeller hver med ytelse på 2200 kW. Nødaggregatet har en Volvo Penta motor på 196 ekW, levert av J. Weiberg Gulliksen. Thrusterutrustningen utgjøres av to Brunvoll sidethrustere hver på 1200 kW og en opptrekkbar Brunvoll på 880 kW. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, og Westfalia har levert separatorer. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og kjøle-/fryseanlegg. Parat Halvorsen har supplert kjelutrustning. Isopartner har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Brannsikkerheten er ivaretatt med et slukkingssystem fra Autronica Fire and Security.

Dekk/diverse

Bohamet har levert fartøyets vinduer, og landganger kommer fra Gurskøy. Dekkskraner fra Red Rock omfatter én stk. Red Rock RDA36 A-ramme davit med Constant Tention System (CT) og Shock Cylinder, samt én stk Red Rock RCK105 knekkbomkran på 3T @ 18m. Den har radio remote styring og er levert med rescuebasket (Rb600). G. J. Wortelboer har stått for ankerutrustningen. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Ing. Per Gjerdrum har også levert lasteutstyr, og Dry Bulk Handling anlegget er fra Van Aalst.

I redningsutstyret ombord inngår MOB-båt fra Maritime Partner i Red Rock davit og redningsflåter fra Mare Safety. Hansen Protection har levert brann- og sikkerhetsutstyr. Hygrometer er en Survitec leveranse, og Tranberg har supplert tyfon og signal lamper. Medi 3 har tatt seg av hospitalutstyr. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Jotun og PPG Coatings.

«REM ARCTIC» er innredet for et mannskap på 23 personer. Skipperstoler kommer fra Alu Design, og Ekornes Contract har levert møbler. Norac og Contech har levert innredningsdører, og oppunder dekk er anvendt Meta plater. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, mens toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Ulmatec Pyro har supplert incinerator.

Hareide Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene og HG Marine Electronics har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som bl.a. omfatter FURUNO radarer, ECDIS, Conning, AMS, BNWAS, log, lodd, GPS og AIS. GMDSS-pakke fra Cobham Sailor, Jotron nød-kommunikasjon, Miros’ oljeradar (Oil Spill Detection System), Consilium VDR, Raytheon gyro og autopilot, Triax TV-system og TV-sat antenne fra Intellian. DP-anlegget K-Pos DP-21 kommer fra Kongsberg Maritime.

Kleven Verft skal fremover levere bnr. 378 til Olympic Shipping (Olympic Nike) den 7. juni, bnr. 366 den 8. juni og bnr. 379 i desember (til IES Pioneer). Så følger seks nybygg i 2016 til Østensjø, Volstad (Myklebust) og De Beers og Maersk og 4 x Maersk i 2017.

 

B.txt, 1 sp:

10 år gamle Sara Remøy, barnebarn av skipsreder Åge Remøy, var gudmor for “Rem Arctic”.

Foto: Olav Tokle

I innløpet til Fosnavåg havn.

Foto: Berge Myrene

Det dieselelektriske fremdriftsanlegget er en Wärtsilä leveranse.

Foto: Olav Tokle

 

B.txt, 1,5sp:

En moderne og funksjonell broløsning.

Foto: Olav Tokle

Dekksarealet er på 1000 m2.

Foto: Olav Tokle

 

B.txt, 3 sp:

Foto: Tor Erik Kvalsvik